Koiran ylipaino

Koiran ylipaino uhkaa koiran terveyttä

Koiran ylipaino on vakavasti koiran hyvinvointia uhkaava tekijä.  Koiran ylipaino on helposti todettavissa ilman vaakaakin. Normaalipainoisella koiralla kylkiluut tuntuvat, kun koskettaa kevyesti sen kylkiä. Jos joudut painamaan ja etsimään kylkiluita, tai ne eivät tunnu, koiralla on liikaa rasvakerrosta.

Koiran ylipaino rasittaa kohtuuttomasti koiran elimistöä. Ylipainoinen koira sairastuu herkemmin sydänsairauteen, sokeritautiin, ja nivelrikkoon.

Lyhytkarvaisilla koirilla voi myös tarkkailla vyötäröä ja vatsalinjaa. Vatsalinjan tulisi, rodusta riippumatta, kevyesti kohota. Kevytrakenteisilla koirilla vatsalinja kohoaa voimakkaastikin, mutta minkään rotuinen koira ei hyvässä kunnossa ollessaan näytä suoralta pötköltä. Ylhäältä päin katsottuna vyötärön tulee olla koiran rungon kapein kohta, ja sen tulee erottua.

Koiran ylipaino: Omistajan asenne ratkaisee

Ihmisillä on tapana suhtautua hyvin tunnepitoisesti lemmikin ruokintaan. Ruoka tuntuu helpolta tavalta osoittaa eläimelle hellyyttä ja huolenpitoa. Hellyydenosoitukset muuttuvat kuitenkin karhunpalveluksiksi siinä vaiheessa kun lemmikki lihoo.

Koiran ylipaino : Pitkäselkäisillä koirilla lihavuus on erityisen vaarallista, koska koiran ylipaino rasittaa kohtuuttoman paljon selkärankaa.

Varsinkin koirat ovat usein pohjattoman ahneita, mikä johtuu niiden geneettisestä taustasta. Villit koiraeläimet eivät voi tietää, milloin ne saavat seuraavan aterian, siksi niiden kannattaa syödä aina tilaisuuden tullen. Tämä käytösmalli vaikuttaa vielä monessa kesykoirassakin, siksi ne ovat ”aina nälkäisiä” ja ilahtuvat joka herkkupalasta. Ihmisen tulisi kantaa vastuunsa eläimen terveydestä ja ruokkia lemmikkiään sen tarpeiden mukaan, ei omaksi huvikseen.

Koiran ylipaino: Terveyshaitat

Koiran ylipaino lyhentää entisestään koiran muutenkin lyhyttä elämää. Ylipaino rasittaa koiran niveliä ja sisäelimiä ja muuttaa koiran aineenvaihduntaa, jolloin koira altistuu metabolisille sairauksille. Koiran ylipaino lisää sen riskiä sairastua haimatulehdukseen, virtsatiesairauksiin, nivelrikkoon ja sydänsairauksiin sekä lisää leikkauskomplikaatioiden todennäköisyyttä. Lisäksi koiran ylipaino tekee koirasta haluttoman liikkumaan, heikentää jo sinänsä huomattavasti sen elämänlaatua ja pahentaa lihomisen kierrettä, kun koiran energiankulutus vähenee.

Koiran ylipaino : Pyydä eläinlääkäriä arvioimaan eläinlääkärikäynnin yhteydessä mahdollinen koiran ylipaino. Eläinlääkäri antaa neuvoja koiran turvalliseen painonpudottamiseen.

Jo pieneen painonnousuun kannattaa reagoida, ja muistaa myös, että ”pari lisäkiloa” 15-kiloiselle koiralle on suhteessa 5 kertaa suurempi painonnousu kuin ”pari lisäkiloa” esimerkiksi 75-kiloiselle ihmiselle.

Koiran ylipaino: Laihdutusohjelma

Koiran laihduttaminen on teoriassa helppoa: pienennetään sille annettavaa ruokamäärää. Kun koira saa vähemmän energiaa kuin se kuluttaa, se alkaa laihtua. Koiraa ei kuitenkaan saa pitää nälässä vaan koiran ylipaino tulee laskea vähitellen. Parhaiten tämä onnistuu vaihtamalla koiran ruoka vähempikaloriseen niin sanottuun senioriruokaan.

Käytännön esteitä laihduttamisen tiellä voivat olla omistajan heikko motivaatio koiran laihduttamiseen, muut perheenjäsenet, jotka salaa ruokkivat koiraa, tai se, että koira onnistuu varastamaan joko ihmisten tai muiden eläinten ruokia.

Kaikki taloudessa asuvat ihmiset tulisi saada yksimielisiksi siitä, että laihduttaminen on koiran parhaaksi. Kaikkien tulisi myös valvoa, että koira ei saa ylimääräisiä herkkupaloja, että se ei pääse murtautumaan ruokakaapeille tai syö kissan kupista, ja niin edespäin. Helpointa on, jos koiran ruokinnasta vastaa vain yksi henkilö, näin vältetään päällekkäinen ruokinta.

Koirien energiantarpeet vaihtelevat suuresti. Myös saman koiran energiantarve eri elämänvaiheissa voi heitellä. Oikean ruokamäärän tietää vain koiraansa tarkkailemalla, sitä ei voi taulukoista tarkistaa. Joidenkin elämänmuutosten jälkeen on perusteltua olettaa energiantarpeen muuttuvan. Esimerkiksi kastroidut ja steriloidut koirat kuluttavat yleensä merkittävästi vähemmän energiaa leikkauksen jälkeen kuin sitä ennen.

Jos koiran painonnousuun reagoi nopeasti, ylipainosta ei pääse kehittymään ongelmaa. Jos olet epävarma koirasi ruokinnan ja oikean painon suhteen, eläinlääkäri voi punnita ja tutkia koirasi ja antaa hoito-ohjeet ja ruokintasuositukset tulevaisuutta varten.

2 Vastatut Koiran ylipaino

1. Tuulia says:

Hei,
    Ystäväni 8 vuotias uros collien ja labbiksen sekotus vetäsi muutaman kerran tiineysruokaa mahan täydeltä ja lihosi älyttömästi. Nyt koira on elänyt 5 viikkoa 4- henkisen perheen ruuantähteillä ja laihtunut jo 2/3. Onko koira vaarassa näin radikaalilla painonpudotuksella?

2. pullukka says:

Rottweilerini kastroitiin 2.5v kohtutulehduksen takia.Lääkäri ei varoittanut mahd.painon-noususta.Nyt 4v olen omatoimisesti alkanut laihduttaan sitä.Pidemmät lenkit,vähemmän ruokaa koska se painaa 52kg ja siinä on liikaa.Se vaan pääsi lihoomaan ja oma oli syyni.nyt punnituksesta 2,5kk ja menemme marraskuussa taas punnitukseen jolloin sen olisi varmasti näillä eväillä pitänyt laihtuu.Kyse onkin siitä miten paljon pitää juosta sen kanssa.Koira on innokas liikkumaan ja kävelyt reippaita mutta riittääkö 3-4krt/pv n 45min kerralla?Välillä se on leikkinyt vapaana naapurin koiran kaa n puoli tuntia juosten.Enkä voi tietää tuleeko kylläiseksi ruuasta.Chappia n 400g päivässä.Ja välillä riisi-seitiä.Olen jalkani ruville juossut mutta kyl jaksan jos vaan koira laihtuis mut tuntuu että samat läskit löllyy.Eli keväällä aloitin dieetin ja alkukesästä reippaammat lenkit.Koira ei oo korkea eli aika pieni rotikka muuten.