Koiran virtsatietulehdus

Bakteereiden aiheuttama koiran virtsatietulehdus on yleinen koirilla esiintyvä tulehdussairaus. Noin 14 prosenttia koirista sairastuu virtsatietulehdukseen jossain elämän vaiheessa. Virtsarakkoon rajoittuvaa virtsatietulehdusta kutsutaan kystiitiksi. Hoitamattomana koiran virtsatietulehdus voi levitä virtsarakosta virtsanjohtimia pitkin munuaisiin ja aiheuttaa koiran henkeä uhkaavan märkäisen munuaistulehduksen eli pyelonefriitin.

Akuutti koiran virtsatietulehdus on yleinen tulehdussairaus koirilla.

Koiran virtsatietulehdus: komplisoitumaton vai komplisoitu virtsatietulehdus?

Koiran virtsatietulehdus eli kystiitti on komplisoitumaton, jos tulehdus on satunnainen ja aiheutuu koiran elimistön vastustuskyvyn tilapäisestä laskusta ja se paranee nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen.

Komplisoituun virtsatietulehdukseen liittyy tulehdukselle altistava tekijä (rakenteellinen kehityshäiriö, kasvain, virtsakivet tai vastustuskykyä laskevat sairaudet kuten sokeri- tai Cushingin tauti) tai tulehdus on levinnyt munuaisiin asti. Tällöin puhutaan ylemmästä virtsatietulehduksesta eli pyelonefriitistä. Vanhemmilla uroskoirilla eturauhastulehdus komplisoi virtsatietulehdusta.

Koiran virtsatietulehdus liittyy puolustusmekanismien ja vastustuskyvyn pettämiseen

Yleensä koiran elimistön puolustusmekanismit eliminoivat virtsarakkoon asti päässeet bakteerit. Yksi tärkeimmistä puolustusmekanismeista on virtsan huuhteluvaikutus, joka kuljettaa virtsateihin päässeet bakteerit pois elimistöstä.

Muita vastustuskykytekijöitä ovat virtsan sisältämät bakteereille haitalliset ainesosat, virtsan happamuus, virtsatie-epiteelin ominaisuudet (epiteeliä ovat toisissaan tiukasti kiinni olevat epiteelisolut, jotka peittävät elimien sisä- ja ulkopintoja) ja puolustusjärjestelmään kuuluvat valkosolut.

Koiran virtsatietulehdus saa alkunsa kun rakkoon asti päässeet bakteerit onnistuvat kiinnittymään virtsarakon epiteeliin. Virtsatietulehdusta aiheuttavat bakteerit ovat valikoituneet taudinaiheuttamiskyvyn eli virulenssitekijöiden perusteella, joista tärkein on bakteerin kyky tarttua värekarvoillaan epiteeliin pysyvästi. Tämän jälkeen epiteeliin kiinnittyneet bakteerit alkavat lisääntyä epiteelikudoksen pinnassa.

Virtsatietulehdusta aiheuttavat bakteerit ovat pääsääntöisesti peräisin genitaalialueen iholta tai ovat ulosteperäisiä. Yleisimmät virtsatietulehduksen aiheuttajabakteereita ovat E. coli, Proteukset, stafylo- ja streptokokit ja enterobakteerit.

Koiran virtsatietulehduksen oireet

Yleisimmät oireet ovat koiran tihentynyt virtsaamistarve (älä sekoita uroskoiran merkkailuun), kipuilu virtsatessa, virtsankarkailu, virtsan verisyys ja haju. Koiran virtsatietulehdus voi myös olla täysin oireeton. Harvinaisempaan munuaistulehdukseen liittyy lisäksi voimakkaita yleisoireita, ruokahaluttomuutta, apaattisuutta, kuumetta, vatsakipua, runsasta juomista ja virtsaamista. Pitkään jatkuessa munuaistulehdus voi johtaa munuaisten pysyvään vajaatoimintaan.

Koiran virtsatietulehdus diagnosoidaan virtsantutkimisella

Tavallisimmin koiran virtsatietulehdus huomataan, kun koiran virtsaamiskäyttäytyminen muuttuu ja koira on ”turhan paljon” kiinnostunut takapäästään. Tällöin kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin, jotta mahdollinen epäilys virtsatietulehduksesta saadaan ajoissa diagnosoitua tai poissuljettua.

Koiran virtsatietulehdus varmistetaan virtsatutkimuksilla ja virtsanäytteen liuskatestillä ja viljelyllä ja verokokeella tarkistetaan tulehdus- ja munuaisarvot. Edustava näyte koiralta saadaan ainoastaan virtsarakkopunktiolla, koska purkkiin otettuun virtsanäytteeseen sekoittuu aina limakalvoilta ja karvoista peräisin olevia bakteereita.

Virtsarakkopunktiossa näyte otetaan pitkällä ohuella neulalla steriilisti suoraan rakosta vatsanpeitteiden läpi.  Punktionäytteenotto on tarpeen toistuvissa virtsatietulehduksissa.

Akuutissa komplisoitumattomassa virtsatietulehduksessa näytteeksi usein riittänee purkkiin otettu virtsanäyte, joka tutkitaan mahdollisimman nopeasti näytteenoton jälkeen. Virtsanäyte säilyy tutkimuskelpoisena jääkaapissa ainoastaan joitain tunteja.

Koiran virtsatietulehdus saattaa liittyä virtsateissä oleviin virtsakiviin. Röntgenkuvauksella selvitetään mahdollisten virtsakivien määrä ja sijainti koiran virtsateissä.

Koiran virtsatiet on usein tarpeen röntgenkuvata ja/tai ultrata, jotta voidaan varmistua, että virtsatietulehdusta ei ylläpidä virtsateissä olevat virtsakivet. Tämä kuvantaminen on erityisen tärkeää tehdä, jos virtsanäytteen sakan tutkimuksessa löydetään virtsakiteitä.

Koiran virtsatietulehdus hoidetaan antibiootteilla

Antibioottihoito aloitetaan yleensä heti ennen virtsaviljelytuloksen valmistumista, jos oireet ja virtsaliuskakoe sekä sakan mikroskopointi viittaavat virtsatietulehdukseen. Antibioottihoito keskeytetään tai se vaihdetaan toiseen, jos 2 vuorokauden kuluessa valmistuva virtsaviljelytutkimus antaa aihetta lääkityksen muuttamiselle.

Ensisijainen lääke virtsatietulehduksiin on trimetopriimi sulfonamidi. Se konsentroituu virtsaan hyvin ja tehoaa myös gramnegatiivisiin bakteereihin, kuten E. coliin. Trimetopriimi sulfonamidin haitallisina sivuvaikutuksina voi koirilla esiintyä niveljäykkyyttä, pään alueen turvotuksia ja kuivasilmäisyyttä. Tavallinen antibioottilääkityksen kestoaika on komplisoitumattomissa virtsatietulehduksissa noin 10 vrk ja komplisoiduissa jopa 30 vrk.

Koiran virtsatietulehdus ja ravitsemuksellinen hoito

Koiran virtsatietulehduksen altistavana tekijänä saattaa olla epätasapainoinen ravitsemus, joka edesauttaa virtsakiteiden ja -kivien syntyä. Etenkin ruokavalion korkea magnesium- ja fosforipitoisuus altistavat struviittikiteiden synnylle.

Koiran virtsatietulehdus voi liittyä kuivaravinnon korkeaan magnesium- ja fosforipitoisuuteen sekä vähäiseen juomiseen. Nämä jouduttavat virtsakiteiden muodostumista.

Virtsateissä olevat virtsakiteet ja -kivet vahingoittavat virtsateiden epiteeliä, jolloin bakteereiden kiinnittyminen epiteelin pinnalle helpottuu. Virtsatiesairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn on olemassa tehokkaita lääkinnällisiä eritysruokavalioita, joita eläinlääkärisi saattaa koirasi hoitosuunnitelmaan suositella.

Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa on meneillään tutkimus, jossa selvitetään erään lisäravinteen tehoa narttukoiran krooniseen virtsatietulehdukseen.  Lue lisää tutkimuksesta ja siihen osallistumisesta.

Lue myös artikkelit

koiran virtsakivet

koiran virtsakivet: struviittikivet

koiran virtsakivet: kalsiumoksalaattikivet

koiran virtsakivet: uraattikivet.

Kirjallisuus:

Järvinen A-K: Koiran virtsatieinfektioiden hoito. Suomen Eläinlääkärilehti 108(7-8):421–425, 2002.

Giguere S et al: Urinary tract infections. In: Antimicrobial therapy in veterinary medicine. 4th edition, 2007.

Yuri K et al: Distribution of uropathogenic virulence factors among E. coli strains isolated from dogs and cats. J. Vet. Med. Sci. 60:287-290, 1998.

2 Vastatut Koiran virtsatietulehdus

1. sasha says: