Koiran virtsakivet: struviittikivet

Struviittikivet ovat koiran virtsakivityypeistä yksi yleisimmistä. Struviittikivien koko vaihtelee pienistä jyväsistä yli sentin halkaisijaltaan oleviin. Muodoltaan ne ovat pyöreähköjä tai pyramidinmuotoisia. Virtsarakon tulehduksessa lisääntyvät bakteerit liittyvät koirilla usein struviittikivien syntyyn.

Koiralla struviiittikivet aiheuttavat virtsarakon ärsytystä ja kipua. Ne voivat aikaansaada virtsatukoksen virtsaputkeen joutuessaan.

Koiran struviittikivien koostumus

Koiran virtsakivet koostuvat mineraaleista, jotka tiheästi virtsassa esiintyessään alkavat kiteytyä ja kerääntyä yhteen. Struviittikivet koostuvat magnesiumista, ammoniumista ja fosfaatista.

Miten koiran struviittikivet syntyvät?

Koirien struviittikivistä suurin osa syntyy virtsarakon tulehduksen yhteydessä lisääntyvien bakteerien katalysoimana. Hoitamaton virtsarakontulehdus altistaa struviittikivien synnylle, koska virtsarakontulehdusta aiheuttavat bakteerit tuottavat ureaasi-entsyymiä, joka taas reagoi virtsan molekyyleihin ja muodostaa ammoniakkia ja hiilidioksidia.

Ammoniakki muuttuu ammoniumioneiksi ja hiilidioksidi tuottaa muiden yhdisteiden kanssa fosfaattia. Magnesium, jota virtsasta normaalisti löytyy, yhdistyy fosfaatin ja ammoniumin kanssa ja muodostaa struviittikiteitä. Jos kiteitä syntyy lyhyen ajan sisällä paljon, ne alkavat kerääntyä yhteen virtsakiviksi. Muulloin ne huuhtoutuvat virtsan mukana ulos haittaa aiheuttamatta.

Koiralla struviittikivet ovat yleisempiä nartuilla kuin uroksilla, ja sitä esiintyy muita rotuja useammin kääpiösnautsereilla, shih tzuilla, bichon friseillä, kääpiövillakoirilla, cockerspanieleilla ja lhasa apsoilla.

Koiran virtsavaivoihin on puututtava välittömästi.

Koiran virtsakiviin liittyvät oireet ja diagnosointi

Struviittikivien, kuten muidenkin koiran virtsakivien, tyypillisimmät oireet ovat verivirtsaisuus ja virtsaamisvaikeudet. Koira yrittää virtsata usein ja tiristelee pitkään, mutta saa aikaiseksi vain tippoja. Koira voi olla myös vaisun oloinen ja osoittaa merkkejä vatsakivusta.

Virtsajohtimiin tai virtsaputkeen tukkeeksi juuttunut virtsakivi voi koiralla johtaa alle vuorokaudessa hengenvaaralliseen myrkytystilaan, jonka merkkeinä koiralle kehittyy voimakas kiputila, oksentelua, ruokahaluttomuutta ja kuumeen nousua.

Jos koira vaikuttaa tuskaiselta ja/tai ei saa lainkaan virtsattua, se tulee viedä välittömästi eläinlääkäriin. Struviittikivet ovat useimmiten hyvin havaittavissa röntgen- ja ultraäänikuvissa.

Koiran struviittikivien liuotushoito

Jotkin koiran virtsakivet kuten struviittikivet voidaan liuottaa ruokavaliohoidolla. Lääkinnällisen ruokavalion tavoitteena on saada aikaan virtsan happaneminen, jos sen pH on emäksinen, ja alentaa magnesiumin, ammoniumin ja fosfaatin saantia ravinnosta.

Eläinlääkäri neuvoo sinua sopivan ruuan valinnassa. Tarkoitukseen on kehitetty useita valmisruokia. Nämä erikoisruoat ovat lääkkeellisiä ja niitä voidaan määrätä ainoastaan diagnoosin perusteella. Siksi niitä saa vain  eläinlääkärien kautta

Riittävä nesteen juominen on myös tärkeä tekijä, jotta virtsa laimenisi ja jotta eläin virtsaisi riittävän usein. Nesteen lisääminen koiran ravintoon on tärkeää, jos koiraa ei saada houkuteltua juomaan enempää.

Koiran kuivaruokaan kannattaa lisätä vettä riittävän nesteensaannin varmistamiseksi, jos koiralla on todettu virtsakiviä.

Virtsarakontulehduksen aiheuttamien struviittikivien liuotushoitoon menee yleensä kahdesta kolmeen kuukautta ja steriilien kivien liuottamiseen kolmesta kuuteen viikkoa. Oikeanlaisen antibiootin valintaa varten on tärkeää tehdä bakteeriviljely koiran virtsanäytteestä. Virtsanäytteiden tutkimuksilla seurataan hoidon etenemistä.

Liuotusruokavalion syöttämistä tulisi jatkaa vielä kuukauden ajan sen jälkeen, kun kivien on todettu röntgen- tai ultraäänikuvassa hävinneen. Liuotusruokavalio ei ole koiralle täysipainoista ravintoa, joten siitä tulee siirtyä pois hoidon päätyttyä.

Liuotusruokavaliota ei suositella pennuille, kantaville tai imettäville nartuille, sydänsairaille koirille tai koirille, joilla on munuaisvika. Liuotushoidon vasta-aiheita ovat myös koiran korkea verenpaine, hoitoon sitoutumaton omistaja tai kiteiden sijainti virtsajohtimissa tai virtsaputkessa. Kirurginen hoito tai virtsarakon huuhtelu rauhoituksessa voi olla paras hoitokeino joissain tapauksissa.

Jos liuotushoito ei toimi, kivet koostuvat todennäköisesti ainakin osittain muista aineista kuin struviitista. Struviittikiteet sisältävät joskus kalsiumfosfaattia ja kalsiumkarbonaattia, jotka heikentävät liuotushoidon tehoa.

Koiran struviittikivien ennaltaehkäisy

Jos koiralla on taipumus toistuviin virtsatieongelmiin, sen virtsan pH-arvoa ja bakteeripitoisuutta kannattaa säännöllisesti tarkkailla, jotta mahdolliset tulehdukset tulisi hoidettua ajoissa. Virtsarakon tulehdusten estäminen toimii myös struviittikivien muodostumisen estohoitona.

Virtsakiviin taipuvaisille koirille on olemassa erikoisruokia, joita voi syöttää jatkuvana ylläpitoravintona. Niiden tarkoitus on pitää virtsan pH happamana, lisätä virtsaneritystä ja vähentää magnesiumin, ammoniumin ja fosforin määrää virtsassa.

Ennaltaehkäisevät ruuat sopivat päivittäiseksi ruuaksi terveille aikuisille, mutta niitä ei suositella pennuille, kantaville tai imettäville nartuille tai koirille, joilla on haimatulehdus. Riittävästä juomisesta tulee pitää huoli esimerksi lisäämällä koiran ruuan sekaan nestettä, jos se ei itsenäisesti juo tarpeeksi.

HUOM! Lue myös

Koiran virtsakivet

Koiran virtsakivet: Kalsiumoksalaattikivet

Koiran virtsakivet: Uraattikivet

Lähdekirjallisuus:

Bowles, M: Stalking stones: An overview of canine and feline urolithiasis. Veterinary Medicine. 550–555. Oct. 2008.

Adams LG, Syme HM: Canine Lower urinary tract diseases. Textbook of veterinary internal medicine. 6th ed. Saint Louis, Mo: Elsevier Saunders, 2005; 1850–1874.

Chew DJ, Buffington CA. Diets and drugs for canine urolithiasis, in Proceedings, VCA Antech Semin: Update on Nephrol/Urol 2006.

Osborne CA, Lulich JP, Kruger JM, et al. Medical dissolution of feline struvite urocrystoliths. J Am Vet Med Assoc. 1990;196(7):1053–1063.

2 Vastatut Koiran virtsakivet: struviittikivet

1. MiJoy says:

Koirani leikattiin struviittikivet viime kesänä, koko rakko oli täynnä kiviä ja sakkaa.
    Operaattiota edelsi kaksi antibioottikuuria pissatulehdukseen.
    Eläinlääkäri kertoi, että uusien kivien ehkäisemiseksi pitää syöttää jatkossa ehkäisyyn tarkoitettua ruokaa.
    Aloitimme Royal Caninilla, mikä aiheutti viikon käytön jälkeen koirassani aivan hirveän kutinan ja jatkuvaa raapimista.
    Ruoka vaihdettiin Specificin vastaavaan.
    Kutina helpotti noin viikoksi, minkä jälkeen oireet uusivat samanlaisina, kuin Royal Caninilla.
    Lisäksi koiran iho ja turkki haisee tosi pahalle.
    Hajun takia olen myös pessyt koirani molempien ruokamerkkien käytön aikana.
    Pesun jälkeen kutina on helpottanut pariksi päiväksi, mutta jatkunut sitten entisen kaltaisena.
    Nyt on laitettu niskaan Dermoscent Essential 6 spot-on liosta neljä kertaa.
    Kutina hellittä hieman pariksi päiväksi ja hajukin on hetken miellyttävämpi. Todennäköisesti noissa molemmissa on jokin allergiaa aiheuttava aine. Olisiko jotain muuta vaihtoehtoa ruokintaan? Esim. vähäproteiini pitoinen ruoka, C-vitamiinia ja karpaloa, toimisiko tollainen?

2. Mikitsa11 says:

Ystäväni väitti porkkanan aiheuttavan koiralle virtsakiviä, onko totta? Kasvattajani mukaan se on hyvä väli/namipala.