Koiran verinen ripuli

Hemorraaginen gastroenteriitti (HGE) eli akuutti verinen maha-suolikanavan tulehdus on nopeasti etenevä oireiltaan raju sairaus. Sairastuneen koiran uloste on löysää, veristä ja mahdollisesti limaista. Muita mahdollisia oireita ovat oksentaminen, ruokahaluttomuus ja voimattomuus. Sairaus saattaa johtaa elimistön kuivumiseen ja koira voi mennä tästä nopeasti shokkiin, ellei nestehoitoa aloiteta ajoissa. Koiran verinen ripuli on aina eläinlääkärin hoitoa vaativa sairauden tila.

Koiran verinen ripuli: voimakkaasta ripulista kärsivän koiran kuntoa pitää tarkkailla. Jos koira ei juo riittävästi, tulee se viedä eläinlääkärille, jossa se saa suonensisäistä nesteytystä.

Koiran verinen ripuli: taustaa

Verisen ripulin aiheuttajaa ei tarkalleen tunneta, mutta ripulin taustalla on usein bakteereiden ja niiden erittämien toksiineiden aiheuttama tulehdus, epäsopiva ruokavalio tai stressi. Tässä kirjoituksessa taudin aiheuttajista poissuljetaan Parvovirus, joka aiheuttaa herkästi tarttuvaa ripulia. Parvovirusripuli on nuorelle rokottamattomalle pennulle usein kohtalokas.

Riskirotuihin kuuluvat ylivilkkaat ja stressiherkät koirat ovat muita koiria herkempiä sairastumaan. Potilasmateriaalin perusteella on havaittu, että koiran verinen ripuli vaivaa useimmin nuoria kääpiökoirarotuihin kuuluvia koiria, kuten kingcharlesinspanieleita, shetlanninlammaskoiria, kiinanpalatsikoiria, Yorkshirenterriereitä ja villakoiria.

Koiran verinen ripuli: oireet ja tutkiminen

Oireisiin kuuluu äkillisesti alkanut oksenteluja verinen ripuli, ruokahalun menetys ja uupumus. Sairaus ei ole tarttuva ja koira saattaa sairastua veriseen ripuliin ilman muutoksia ruokavaliossa tai päivittäisissä rutiineissa.

Aluksi eläinlääkäri tutkii koiran yleiskunnon ja tarkistaa verinäytteestä hematokriittiarvon ja valkosolujen määrään. Hematokriitti kuvaa punasolujen suhteellista osuutta verinäytteen tilavuudesta. Koiran normaali hematokriittiarvo on 45 %, mutta nestehukassa arvo nousee nopeasti yli 60 %. Hematokriitin perusteella arvioidaan nesteytystarvetta ja mahdollista jatkoseurannan järjestämistä.

Ulostenäytteestä tehdään tarvittaessa parvovirustesti, jolla poissuljetaan parvoviruksen aiheuttama ripuli, joka taudinkuvaltaan muistuttaa läheisesti hemorraagista gastroenteriittiä.

Koiran verinen ripuli: hoitaminen

Hoidon perustana on suonensisäinen nesteterapia. Nesteytyksellä estetään ripuloivan koiran elimistön kuivuminen ja varmistetaan munuaisten toiminta ja virtsantuotanto. Nesteytyshoito vie aikaa ja potilaat joutuvat usein viettämään eläinlääkäriasemalla pitkiäkin aikoja. Tarvittaessa nesteytyksen jälkeen tarkistetaan hematokriittiarvo, jotta voidaan olla varmoja potilaan turvallisesta kotiuttamisesta.

Koiran verinen ripuli: nesteterapia on ripulihoidon perusta.

Usein päädytään myös antibioottihoidon aloittamiseen, koska suolen seinämän limakalvon läpäisevyys on kasvanut ja tästä seuraa verenmyrkytysvaara. Antibioottivalinnoissa tulee olla tarkkana, koska eräät antibiootit ovat vahingollisia nestehukasta kärsivän koiran munuaisille. Tästä syystä koiran omistaja ei missään tilanteessa saa antaa ripuloivalle koiralle ennestään hallussa olevia antibiootteja ilman lääkärin määräystä.

Koiran verinen ripuli: ennuste

Useimmat koirat reagoivat nopeasti annettuun nesteterapiaan ja antibioottihoitoon.  Kotona on tärkeää tarjota koiralle runsaasti nesteitä ja hiilihydraattipitoista vähärasvaista ravintoa pieninä määrinä useasti tarjoiltuna. Koiran paastottamisesta ei ole todettu olevan hyötyä ripulin hoidossa.

Verisestä suolistotulehduksesta kärsivillä koirilla vakavat komplikaatiot ovat onneksi harvinaisia. Tilastojen mukaan alle 10 % koirista menehtyy sairauteen. Suurella osalla menehtyneistä koirista hoitotoimenpiteet on aloitettu liian myöhään. Noin 10 – 15 prosenttia sairastuneista koirista sairastuu jossain elämänvaiheessa uudelleen veriseen ripuliin.

Kirjallisuuslähteet:

Cave N et al: Acute gastroenteritis. WSAVA Congress, 2010.

Rinkinen M: Koiran maha-suolikanavan infektioiden antibioottilääkitys. Suomen Eläinlääkärilehti 1087(7-8):415–420, 2002.

One Response to Koiran verinen ripuli

1. Sonja says:

Meillä on juuri tämän suolistotulehduksen oireet: äkillinen oksentelu (joka jäi muutamaan kertaan) ja verinen ripuli. Kävimme e-lääkärissä ja meille sanottiin että normaali ripu saattaa aiheuttaa suoliston ärtymisen ja verisen ripulin. Koiralla ei ole kuumetta, syö ja juo normaalisti. Nyt olen alkanut antamaan nappulat veteen liotettuina uudestaa lisänesteen saamiseksi. kuulostaako oikealta?