Koiran ummetus

Koiran ummetus aiheuttaa epämääräisiä oireita koirassa

Ulostamattomuus aiheuttaa koirassa epämääräistä kipuilua ja alavireisyyttä. Usein koiran ummetus johtuu ruokavaliosta, mutta siihen voivat vaikuttaa myös useat muut tekijät.

Koiran ummetus aiheuttaa tunnistamatonta kipua koirassa. Usein ainoa oire ummetukselle on, että koira ei ole tehnyt tarpeitaan pariin päivään.

Koiran ummetus: Syyt

Tavallisimpia syitä ummetukselle ovat liian vähäinen juominen ja riittämätön kuidun määrä ravinnossa. Liikkumattomuus edesauttaa ummetuksen syntymistä. Koirat saattavat myös niellä sulamattomia vierasesineitä, kuten kiviä, tekstiilejä, vanua, luita tai ruohoa, jotka voivat häiritä ruuansulatusprosessia. Toisinaan ummetus voi olla seurausta niinkin erikoisesta syystä kuin karvojen takkuuntumisesta peräaukon kohdalla, jolloin ulostaminen estyy mekaanisesti.

Koiran ummetus: Hoito

Koiran ummetus pitkittyessään voi johtaa sekä vakaviin vaurioihin ruuansulatuskanavassa että paksusuolen laajentumiseen, jonka seurauksena koira ei pysty enää ulostamaan normaalisti. Ummetuksen hoitoon on kuitenkin olemassa tehokkaita hoitoja. Päivän–parin ummetusta voi yrittää hoitaa kotona, jos eläin on muuten hyväkuntoinen.

Koira jota ummetus vaivaa, tulisi houkutella juomaan paljon nestettä. Lisäksi sille tulee tarjota kuitupitoista ruokaa ja lisätä liikuntaa. Kuitenkin jos koiran ummetus jatkuu pitkään, on otettava yhteyttä eläinlääkäriin. Samoin jos ummetus toistuu usein, huolimatta riittävästä liikunnasta, nesteen saannista ja sopivasta ravinnosta.

Koiran ummetus voi johtua myös sairaudesta

Koiran ummetus voi harvinaisissa tapauksissa johtua jostain sairaudesta, kuten munuaissairaudesta, avanteesta suolessa tai anaalirauhasten tulehduksesta.

Pitkäkestoisen tai toistuvan ummetuksen ollessa kyseessä eläinlääkäri ottaa diagnoosia varten veri- ja virtsakokeita sekä röntgenkuvan eläimen suolistosta. Näin suljetaan pois sairauksien ja vierasesineiden mahdollisuus. Ummetuksen hoitoon eläinlääkäri käyttää useimmiten suolihuuhtelua, joka tehdään eläimen ollessa rauhoitettuna.

Eläinlääkäri Jonnariina Pulli, Kannelmäen eläinlääkärit, Helsinki

One Response to Koiran ummetus