Koiran tulehduksellinen suolistosairaus

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus eli IBD (inflammatory bowel disease) on krooninen sairauden tila, jossa ruoansulatuskanavan seinämään kerääntyy runsaasti tulehdussoluja aiheuttaen koiralle kroonisen suolistotulehduksen. Varsinaisesti IBD: tä ei pidetä varsinaisesti sairautena vaan ennemminkin kyse on koiran suoliston tulehdusvasteen aiheuttamista oireista.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus eli IBD: saksanpaimenkoirilla esiintyy muita rotuja useammin kroonisia maha-suolisto-oireita.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus: taustaa

Valkosoluihin kuuluvat tulehdussolut, kuten lymfosyytit ja plasmasolut ovat vastuussa elimistön immuunivasteesta. Tulehduksellisessa suolistosairaudessa näitä tulehdussoluja kertyy ylen määrin suoliston seinämään aiheuttaen koiralle kroonisen tulehdustilan suolistossa.

Tulehdussolut tuottavat sytokiineja, joilla solut ohjaavat immuunivastetta.  Kroonisessa tulehduksellisessa suolistosairaudessa tulehdusta aiheuttavien ja tulehdusta estävien sytokiinien tuotanto on epätasapainossa. Tulehdusta aiheuttavien sytokiinien määrä on lisääntynyt immunologisen ärsykkeen vuoksi ja samanaikaisesti tulehdusreaktiota hillitsevien sytokiinien määrä on liian alhaalla, jolloin puolustusvaste muodostuu tarpeettoman suureksi aiheuttaen suolen seinämään kroonisen tulehduksen.

Syytä tämän tapahtuman käynnistymiseen ei tunneta vaikkakin siihen liittyviä altistavia tekijöitä on tunnistettu ja usein immuunivälitteiset sairaudet vaativat puhjetakseen usean altistavan tekijän samanaikaista esiintymistä. Altistavina tekijöinä pidetään perintötekijöitä, ikää, ympäristötekijöitä, ruokavaliota, virusperäisiä tulehduksia, suoliston bakteerikantaa- tai loisia.

Sairautta tavataan yleisemmin saksanpaimenkoirilla, boksereilla ja cockerspanieleilla.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus: oireet

Yleisimpiä oireita ovat ripuli, oksentelu ja painon menettäminen. Oireet vaihtelevat sen mukaan missä kohdassa ruoansulatuskanavaa tulehdusreaktiot ovat voimakkaimmillaan. Oksentelu on näkyvin oire, koirilla joiden vatsalaukku ja ohutsuolen ylempiosa on tulehtunut, kun taas ripulioireet liittyvät paksusuolen tulehdukseen.

Sairastuneen koiran ripuli saattaa sisältää satunnaisesti myös verta ja limaa. Sairaudelle on tyypillistä oireiden voimakkuuksien vaihtelut, tiettyinä ajanjaksoina oireet ovat vähäisempiä ja toisinaan koira ripuloi ja oksentaa voimakkaammin.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus: tutkiminen ja diagnoosi

Tyypillinen potilas on pitkään ripulista kärsinyt laihtunut koira, joka on käynyt jo useasti vaivan takia vastaanotolla. Tavallista onkin, että koiran tulehduksellinen suolistosairaus diagnosoidaan vasta näiden useiden käyntien jälkeen, kun muut yleisimmät suolistosairaudet ja ruoka-aineallergiat on kyetty varmuudella poissulkemaan.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus eli IBD: useimmat potilaista oireilevat ainoastaan ajoittain ripuloimalla tai oksentamalla. Diagnoosiin pääseminen on haastavaa ja vaatii useiden suolistosairauksien poissulkemista.

Jotta koiran tulehduksellinen suolistosairaus diagnoosi voidaan varmistaa, on sairauden oltava krooninen, muut suolisto-oireita aiheuttavat sairaudet poissuljettuja (kasvain, ruoka-aineallergia, bakteeritulehdukset, loistartunnat) ja suoliston seinämästä otetussa koepalassa on todettu runsaasti diagnoosia tukevia tulehdussoluja.

Verikokeesta on harvoin hyötyä diagnoosiin pääsemisessä, koska yleensä tulehdukselliseen suolistosairauteen sairastuneilla koirilla veriarvot ja verenkuva ovat normaalit. Röntgenkuvien hyöty jää usein myös puutteelliseksi. Ulostenäytteen tutkiminen on usein tarpeen, jotta voidaan varmistua siitä, että sairauden taustalla ei ole loistartuntaa, kuten giardioosia.  Lopullista diagnoosia varten on koiralta otettava ruoansulatuskanavan seinämästä koepala joko endoskooppitutkimuksessa tai laparatomiassa (sairauden syyn selvittämiseksi tehty vatsan avaus).

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus: hoitaminen ja lääkitys

Hoitosuunnitelma pohjautuu ruokavalioon, puolustusvastetta hillitseviin lääkkeisiin, kuten kortisoniin ja terapiaa tukevaan antibioottikuuriin.

Ruoan vaihtaminen hypoallergiseen dieettiin on usein ensimmäinen askel hoitosuunnitelmassa. Hoitokokeilu kestää vähintään kahden – neljän viikon ajan, jonka aikana ripulioireiden tulisi merkittävästi helpottaa. Ravintokokeilujakson aikana koiralle ei saa antaa muuta ruokaa, ei edes makupaloja.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus eli IBD: hypoallergisen ravinnon kokeilujakson aikana koiralle ei saa syöttää mitään muuta ruokaa. Tällä varmistetaan, että hoitojakson aikana koiran ruoka ei sisällä allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita, jotka saattavat ylläpitää tulehdusreaktiota suolistossa.

Kortisonia, kuten prednisonia saatetaan käyttää alenevin annoksin pitkiäkin jaksoja. Myös muita uudempia immunosuppressiivisia lääkkeitä saatetaan liittää hoitosuunnitelmaan mukaan.  Näiden lääkkeiden käyttöön liittyy aina sivuvaikutusriskejä, jotka on huomioitava hoitosuunnitelmassa.

Antibiootteihin kuuluva metronidatsoli on osoittautunut tehokkaaksi mikrobilääkkeeksi, jolla on myös immuunijärjestelmän toimintaan myönteinen vaikutus.  Toinen yleisesti käytetty antibiootti on tylosiini, joka on osoittautunut tehokkaaksi lääkkeeksi koiran ohut- ja paksusuoliripuleissa. Eläinlääkäreiden kokemukset tylosiinista ovat osoittaneet, että aloitusannosta kontrolloidusti laskemalla löydetään useimmille koirille se tylosiiniannos, jolla suolisto-oireet pysyvät poissa.

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus: lopuksi

Koiran tulehduksellinen suolistosairaus on huolellisella hoitosuunnitelman noudattamisella kontrolloitavissa, mutta ei parannettavissa. Hoito-ohjelma perustuu oikean ruokavalion ja lääkeannoksen löytymiseen. Tästä huolimatta suolisto-oireista harvoin päästään kokonaan eroon.

Kirjallisuuslähteet:

Cerquetella M et al: Inflammatory bowel disease in the dog. World Journal of Gastroenterology 16(9): 1050–1056, 2010.

Jergens AE et al: Comparison of oral prednisone and prednisone combined with metronidazole for induction therapy of canine inflammatory bowel disease. Journal of Veterinary Internal Medicine 24(2):269-77, 2010.

Rinkinen M: Koiran maha-suolikanavan infektioiden antibioottilääkitys. Suomen Eläinlääkärilehti 108(7-8):415420, 2002.

3 Vastatut Koiran tulehduksellinen suolistosairaus

1. Chihuahuamania says:

Millainen ruoka on nimenomaan paras tällaisessa sairaudessa? Suositteletteko kuivamuona valmisteita vai tuorevalmisteisia? onko vihannekset limakalvoja ärsyttäviä niinkuin ihmisellä? tulisiko märkäruuan olla ennemminkin soseena kuin sattumina?

2. Sakemanni says:

voiko SIVOY-tuotetta antaa Tylosin.tart. kuurin yhteydessä?

3. Seppo Kakko says:

SIVOY on UUSI ratkaisu lemmikkisi suolisto-ongelmaan ! Sivoy on ravintolisä joka sisältää 200 MILJARDIA maitohappo-ja Bifidobakteeria 9 eri kannasta per annospussi! Päivän annos on 1-2 annospussia liuotettuna kylmään veteen tai kiinteään ravintoon!
    Sivoy on Vivomixxin ( entinen VSL#3 ) seuraaja humaanipuolelta jolla on hoidettu menestyksellä Ihmisten tulehduksellisia suolistosairauksia ,Koliitti,IBS,Cronhnin tauti ja Pussiitti!
    Kysy lisää 0400696790 info@medans.fi kts.nettimyynti