Koiran suklaamyrkytys

Suklaan makea, rasvainen maku, tuoksu ja koostumus on monelle koiralle mieluinen, ja ne syövät tilaisuuden tullen suklaata suuriakin määriä. Ikävä kyllä, herkullisesta mausta huolimatta suklaa on myrkyllistä koirille. Lue tästä artikkelista koiran suklaamyrkytyksen oireista ja hoitotoimenpiteistä.

Suuri määrä suklaata voi aiheuttaa koirallesi suklaamyrkytyksen, joten pidä suklaat piilossa koiraltasi.

Koiran suklaamyrkytys ja teobromiini

Suklaa sisältää teobromiinia, joka on koiralle myrkyllistä. Teobromiinia löytyy myös kaakaopavuista, teestä ja kolajuomista, mutta todennäköisin myrkytyksen aiheuttaja koiralle on suklaa makeisissa tai leivonnaisissa.

Mikä määrä suklaata voi aiheuttaa suklaamyrkytyksen koiralle?

Mitä enemmän suklaassa on kaakaota, sen enemmän siinä on teobromiinia. Kymmenen kiloa painava koira saa myrkytysoireita, jos se syö levyn taloussuklaata. Maitosuklaassa on yleensä vähemmän kaakaota kuin tummassa.

Tumma suklaa, sekä leivonnaiset, joissa on suuria määriä makeuttamatonta (=vahvaa) leivontakaakaojauhetta, ovat koiralle sekä houkuttelevia, että hengenvaarallisia. Teobromiinin sietokyky on yksilöllistä.

Koiran suklaamyrkytyksen oireet

Suklaamyrkytyksen oireita ovat lisääntynyt juominen ja virtsaaminen, oksentelu, ripuli, levottomuus, horjuminen ja sydämen tiheälyöntisyys. Vakavissa myrkytystiloissa ilmenee tärinää, ruumiinlämmön nousua, kouristelua ja hengitysvaikeuksia. Sydämen rytmihäiriöt voivat johtaa kuolemaan.

Oireet alkavat tyypillisimmin 6-12 tuntia suklaan syömisestä ja voivat kestää kolmekin vuorokautta.

Koiran suklaamyrkytys vaatii ensiapua

Jos koira on alle tunti sitten syönyt vaarallisen määrän suklaata, se kannattaa oksennuttaa. Kotioloissa oksennuttamista voi yrittää suolan avulla. Pyörittele kämmenelläsi pienestä määrästä suolaa (1 teelusikallinen) ja parista tipasta vettä pallo ja työnnä suolapallo mahdollisimman syvälle koiran nieluun. Tämä laukaisee useimmiten oksennusrefleksin.

Jos suolalla oksennuttaminen ei onnistu, älä kokeile sitä toista kertaa, sillä suuri määrä suolaa voi aiheuttaa koiralle suolamyrkytyksen. Muista tarjota koiralle vettä juotavaksi suolalla oksennuttamisen jälkeen. Oksennuttamisen jälkeen koiralle kannattaa antaa lääkehiiltä annostuksella 1g/elopainokiloa kohti.

Ota yhteys eläinlääkäriin saadaksesi ohjeet jatkoa varten!

Vältä koiran suklaamyrkytys ennakolta

Vastuulliseen eläintenpitoon kuuluu eläimen turvallisesta elinympäristöstä huolehtiminen. Suklaata sisältävät tuotteet tulisi säilyttää niin, että koira ei pääse niihin käsiksi. Jos koira pääsee vahingossa nappaamaan palasen maitosuklaata tai joulukonvehdin, ei ole syytä hysteriaan. Vieraillekin kannattaa kuitenkin kertoa, että suuret määrät kaakaota ovat koiralle hengenvaarallisia. Suklaamuffinsseja tai mutakakkua ei kannata jättää valvomatta sohvapöydälle, jos taloudessa on koira.

Lue myös artikkeli koiran ksylitolimyrkytys

Eläinlääkäri Anu Tulokas, Eläinlääkäriasema Akuutti, Oulu

One Response to Koiran suklaamyrkytys

1. Ei kai koirani kuole! says:

Voiko koirani kuolla, jos se söi vain ihan vähän suklaata?