Koiran sokeritauti

Koiran sokeritauti ja insuliinin tuotanto Koiran sokeritauti on melko yleinen sairaus vanhenevilla koirilla. Omistajille koiran sokeritauti tulee mieleen, jos koira juo ja virtsaa liikaa. Sokeritautia sairastavan koiran insuliinintuotanto haimassa ehtyy (tyyppi1). Tyypin 2 sokeritaudissa insuliinia on verenkierrossa, mutta ei välttämättä riittävästi, ja insuliinin teho elimistössä on laskenut. Tällöin puhutaan elimistöön muodostuneesta insuliiniresistenssistä. Koirilla tyyppi 1 sokeritauti on yleisempää.

Koiran sokeritauti : Lihavuus altistaa koiraa sokeritaudille.

Koiran sokeritauti: Insuliinin merkitys sokeriaineenvaihdunnassa

Sokerit ja tärkkelykset (hiilihydraatteja) rakentuvat glukoosimolekyyleistä. Glukoosi imeytyy verenkiertoon suolistosta hiilihydraattien pilkkoutuessa glukoosimolekyyleiksi. Verenkierto kuljettaa vereen kertyvät glukoosimolekyylit elimistön soluihin energianlähteeksi.

Insuliini on haiman hormoni, jota vapautuu haimasta verenkiertoon veren sokerimäärän noustessa. Insuliinin tehtävänä on siirtää glokoosimolekyylit verenkierrosta solujen sisälle. Sokeritaudissa veren insuliinimäärä ei ole riittävä, joten vain osa glukoosimolekyyleistä siirtyy soluihin ja tästä on seurauksena verensokeritason nouseminen. Elimistö pyrkii eroon veren korkeasta sokerista erittämällä sokeria munuaisten kautta virtsaan.

Koiran sokeritauti: äJuomisen ja virtsaamisen noidankeh

Lisääntynyt virtsantuottaminen kuluttaa elimistön nestevarastoja ja tästä on seurauksena janon tunne ja veden toistuva juominen. Tämä johtaa taas lisääntyneeseen virtsaamiseen. Tämä juomisen ja virtsaamisen noidankehä on ne oireet, jotka saavat koiran omistajan havahtumaan mahdolliseen sokeritautiepäilyyn.

Koiran sokeritauti huomataan, kun koiran juominen ja virtsaaminen lisääntyy kiusalliseksi.

Hoitamaton koiran sokeritauti voi johtaa laihtumiseen  ja joskus sokeritauti ehtii aiheuttaa silmäoireita, ennen kuin se huomataan. Koiran sokeritauti altistaa koiran hyvin nopeasti harmaakaihille, joka näkyy ulospäin silmässä tiivistyminä tai samentumina.  Tiivistymät suurentuvat usein nopeasti ja ne aiheuttavat lopulta näkökyvyn menetykseen. Näön menettäminen voi tapahtua muutamien päivien kuluessa.

Koiran sokeritauti: Riskiryhmät

Koiran sokeritauti muistuttaa ihmisen ykköstyypin sokeritautita. Sen puhkeamisessa perinnölliset tekijät ja muut sairaudet ovat määräävämpiä tekijöitä kuin elintavat. Tietyt koirarodut ovat alttiimpia sokeritaudille kuin toiset.Koiran sokeritauti on yleisempää yli seitsemän vuoden ikäisillä koirilla kuin tätä nuoremmilla. Haimatulehdus, varsinkin toistuvasti sairastettuna, kasvattaa sokeritaudin riskiä. Koiran oma immuunijärjestelmä voi myös ilman ulkoista syytä pettää ja aiheuttaa haiman toimintahäiriön.

Koiran sokeritauti: Diagnosointi ja seuranta

Koiran sokeritauti diagnosoidaan oirekuvauksen, veri- ja virtsanäytteiden perusteella. Verestä tutkitaan glukoosi tai fruktosamiinipitoisuus tai hemoglobiiniin sitoutuneen sokerin määrää.. Korkea glukoosipitoisuus on merkki mahdollisesta sokeritaudista. Koirilla eräät lääkkeet saattavat nostaa glukoosipitoisuutta veressä, samoin nartun korkea progesteronihormoni tai Cushing sairaus.

Koiran sokeritauti : Verikokeella seurataan koiran sokeritasapainoa insuliinihoidon aloittamisen jälkeen.

Korkea fruktosamiini eli glykoituneen proteiinin pitoisuus kertoo potilaan sokeritasapainon edellisten kolmen viikon ajalta ja vastaavasti hemoglobiiniin sitoutunut korkea sokerimäärä kuvaa sokeritasapainoa edellisten kolmne kuukauden ajalla. Etenkin kontrollikäynneillä, fruktosamiinin tai pitkäkestoisen sokerihemoglobiinin mittaaminen helpottaa hoitotasapanon arvioimista.

Virtsanäytteen tutkimisessa kiinnitetään huomio virtsaan erittyvään glukoosiin ja ketoaineisiin sekä mahdolliseen virtatietulehdukseen, mikä on melko yleinen sivulöydös hoitamattomassa sokeritaudissa. Mahdollinen virtsatietulehdus hoidetaan antibioottikuurilla.

Koiran sokeritauti: Lääkitys ja hoitosuunnitelma

Koiran sokeritauti on hallittavissa koiran loppuelämän annettavilla insuliinipistoksilla ja huolellisella ruokavaliolla. Ylipainoiset koirat tulee laihduttaa, koska ylipaino saattaa ylläpitää insuliiniresistenssiä. Kilpirauhasen vajaatoimintaa (hypotyreoosi) sairastavalle koiralle on vaikea löytää oikeaa insuliiniannosta ennen kuin kilpirauhashormoneiden taso veressä on normaali.

Koiran sokeritauti : Diabeteksen hoito perustuu insuliinipistoksiin ja oikein ajoitettuihin aterioihin sekä koiran mahdolliseen laihduttamiseen.

Koiran omistajalle opetetaan eläinklinikalla insuliinin pistäminen koiran nahan alle. Pistäminen on helppo oppia ja koira harvoin edes huomaa pistämistä. Helpoin insuliinin annostelutapa on käyttää insuliinikynää, jossa on insuliinisäiliö ja hyvin ohut huomaamaton neula kynän sisällä..

Ylenmääräinen juomisen ja virtsaamisen tulisi helpottaa parissa päivässä insuliinihoidon aloittamisen jälkeen.

Sokeritaudin yhteydessä mahdollisesti todettu virtsatietulehdus hoidetaan antibiootilla.

Koiran sokeritauti:  Ruokinta

Ruokailujen tulee olla säännöllisiä ja ruoka jaetaan 4 annoskertaan. Koira saa aamulla insuliinipistoksen ennen ensimmäistä ateriaansa.  Sokeritautia sairastavan koiran verensokeri tulee pysyä mahdollisimman vakaana.

Ravinnon tulee sisältää runsaasti sulamattomia kuituja, jotka hidastavat ravintoaineiden imeytymistä ja siten myös glukoosin imeytymistä verenkiertoon. Lisäksi ruoassa tulee olla runsahkosti proteiinia ja vain vähän nopeasti sulavia hiilihydraatteja.

Koiran sokeritauti: Hypoglykemia ja insuliinishokki

Hypoglykemia tarkoittaa liian alhaista verensokeria. Sokeritautia sairastavalla koiralla verensokeri voi laskea liian alas, jos annetun insuliinin määrä on liian suuri suhteessa syödyn ruuan määrään. Hoitamattomana hypoglykemia voi johtaa tajuttomuuteen eli niin sanottuun insuliinishokkiin.

Hypoglykemian oireita ovat koiran apeus, vapiseminen, horjuminen ja mahdollinen pyörtyminen. Hypoglykemiasta kärsivän koiran verensokeri tulee saada nousemaan ja ensiapuna koiran ikeniin hierotaan hunajaa. Täysin tajuttomalle koiralle paras hoito on suonensisäinen glukoositiputus. Tajuton koira tulee kuljettaa mahdollisimman nopeasti eläinlääkäriin.

Koiran sokeritauti: Hyperglykemia

Hyperglykemia eli liian korkea verensokeri ei ole sokeritautia sairastavalle koiralle yhtä vaarallinen tila kuin aikaisemmin mainittu hypoglykemia. Pitkään jatkuessaan se kuitenkin johtaa ketoasidoosiin eli samaan tilaan, joka seuraa, jos sokeritautia ei hoideta.

Ketoasidoosi on happomyrkytystila, jossa keho ei saa käytettyä veren glukoosipitoisuutta hyödykseen energiana. Energiavajetta paikatakseen elimistö käyttää varaenergiana rasvoja, ja tästä käynnisty ketoaineiden tuotanto. Ketoasidoosista kärsivän koiran henki saattaa elimistön happamuuden vuoksi haista makeahkolle asetonille. Ketoasidoosi on hätätilanne ja hoitona on nesteytys ja insuliiniannoksen nostaminen.

Koiran sokeritauti: Kotihoito ja kontrollikäynnit

Sokeritautia sairastavan koiran elämänrytmin tulee olla mahdollisimman säännöllinen. Koiran sokeritauti ei hyvin hoidettuna estä normaalia, pitkää elämää, mutta sairaus vaatii omistajalta huolellisuutta koiran hoidossa. Liikuntaa pitää ylläpitää, mutta koiran rasittamista on vältetävä, koska rasitus sekoittaa sokeritasapainoa.

Varsinkin sairauden alkuvaiheessa koiran sokeritauti tarvitsee useita kontrollikäyntejä eläinlääkärillä, jotta lääkitys saadaan vakiinnutettua sopivalle tasolle. Kun koiran hoitotasapaino on löytynyt, kontrolloidaan koiran veriarvoja puolen vuoden välein otettavilla fruktosamiini tai sokeroituneen hemoglobiinin mittauksilla. Koiran tarvitsema insuliinin määrä saattaa muuttua myöhemminkin, joko ikääntymisen tai muuttuneiden  elämäntapojen vuoksi.

4 Vastatut Koiran sokeritauti

1. mimmukka says:

Kahdeksan vuotiaalla koiralla todettiin kuukausi sitten diabetes.
    Insuliinia saa 11 yksikköä ja dieetti ruokaa niin että kuivamuonaa 160g päivässä ei ollenkaan märkäruokaa nyt.
    Ajattelin laittaa kotiruokaa eli olisiko kalkkuna/broileri jauheliha, keitetty porkkana ja ohrasuurimot oikea ruokavalio ja missä suhteessa.
    Mutta sitten luin että ohrasuurimoissa olisi paljon hiilihydraatteja?
    Koiran paino on nyt 20kg ja on pudonnut 4kg joten kylkiluut paistaa jo ja näyttää että on nälän tunnetta.
    Mikä olisi oikea suhde ruokavaliossa? kun tuntuu että on nälkä.
    Kumminkaan ei saa ylittää noita ruoka määriä kun pakkauksessa on. Syötän nyt Burns Chicken & Outs Adulta Senior Diabetes kuivamuonaa.
    Sokeri arvot on vieläkin koholla 22,4 johtuen hormonihäiriöstä (valeraskaus)
    Onko kellään kokemuksia diabetes koirista ja mitä ruokavaliota olette käyttäneet/ruokaa?
    Kiitos vastauksista :)

2. Fredi says:

Koirallamme todettiin eilen diabetes, Fredi on melkein 10v.pumi jolla todettiin
    myös addisonin-tauti n.1,5 vuotiaana.Lääkityksenä on ollut kortisoni
    ja toinen lääke joka päivä. Tämä n. kahdeksan vuoden kortisonin syönti on aiheuttanut diabeteksen.
    Muuten poika virkeä ja kova lenkkeilemään joskin kotona aika paljon
    makaillaan. Se on ja näyttää olemukseltaan melkein terveeltä ”vanhalta herralta”, siksi hämmästykseni
    oli suuri, kun lääkäri ehdotteli koiran
    lopettamista.
    Fredi on perheen jäsen, ottaa kiltisti lääkkeensä ja elää onnellista koiran elämää.Minullakin on diabetes ja lihasreuma ym. vanhan naisen kremppoja,
    mutta ei ole vielä uhattu lopettaa!
    Tsemppiä kaikille lemmikin omistajille!

3. jamilajee says:

heei, mun mummolla on saksanpaimen koira, jolla on ihan sama juttu. koko ajan on pissaamassa lattioilla, on nyt matotkin täältä kadonneet! ja vettä on koko ajan juomassa. koira, eli leevi on jo 12 vuotias, eli aika vanha. ja lääkärille on aika varattu maanantaiksi, toivottavasti kaikki on okei, ja kävisi samalla tavalla kuin sun koiran. että ei joutuisi lopettamaan, koska mun mummo on niin paljon töissä (53v) niin ei ole aikaa antaa esim. piikkiä pari kertaa päivässä. ja se ei olisi hyvä juttu! :(

4. ihmettelevä says:

Onkohan kellään kokemusta Lantus-insuliinista eläimellä.Millaisella aikavälillä se yleensä tasapainoittaa
    korkean verensokerin ja mitkä ovat keskimääräiset insuliinimäärät keskikokoisella koiralla.Ihmisellähän se on perusinsuliini pitkän ja matalan
    vaikutusprofiilinsa takia ja verensokerin tasapainottamiseen käytetään lyhytvaikutteista insuliinia.

Vastaa tai kommentoi Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa kokemuksiasi artikkelin aiheesta muiden lukijoiden kanssa. Huom! älä kysy eläinlääketieteellisiä lääkitys, diagnosointi tai hoito-ohjeita, koska luotettavien hoito-ohjeiden antaminen vaatii aina lemmikin tutkimista ja diagnoosia. Muista, että kanssakeskustelijoilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Arvostamme kommenttejasi.