Koiran patellaluksaatio

Patellaluksaatio eli polvilumpion sijoiltaanmeno on synnynnäinen koirilla esiintyvä sairaus. Patellaluksaatio kuuluu koirien yleisimpiin ortopedisiin sairauksiin ja se tulee usein esille jo nuorella iällä. Ongelma vaivaa erityisesti pienikokoisten koirarotujen koiria.

Kääpiömäyräkoirilla esiintyy monia muita koirarotuja yleisemmin polvilumpion sijoiltaanmenoa.

Patellaluksaatiota on syytä epäillä, jos koira kesken juoksemisen ulahtaa äkillisesti kivusta ja jatkaa matkaansa toinen takajalka koukistuneena. Tämä kolmella jalalla juokseminen saattaa kestää vain hetken, jonka jälkeen koira jatkaa normaalia juoksua, kun polvilumpio on palautunut paikoilleen. Pahimmillaan polvilumpio on paikoiltaan useita tunteja ja tänä aikana koira ei kykene käyttämään takajalkaansa.

Koiran patellaluksaatio: oireet

Virheellinen takajalan asento ja liian matala reisiluun telaura altistavat patellaluksaatiolle. Normaalisti jalkaa koukistaessa ja ojentaessa polvilumpio liikkuu reisiluun telaurassa. Rakenteellisesti matalan telauran takia polvilumpio pääsee luiskahtamaan pienenkin sivuvoiman vaikutuksesta telaurastaan pois.

Patellaluksaatiota kutsutaan mediaaliseksi, jos polvilumpio luiskahtaa telaurastaan polven sisäpuolelle ja lateraaliseksi, kun luiskahdus tapahtuu polven ulkosivulle. Eniten polvilumpion sijoiltaan menoa esiintyy pienikokoisilla alle 10 kilon painoisilla koirilla ja valtaosalla sijoiltaan menot ovat mediaalisia.

Ensimmäiset patellaluksaatiosta kertovat oireet saattavat tulla esille jo koiran kasvuiässä. Nuori koira ei välttämättä kärsi patellaluksaatiosta mitenkään muuten kuin ajoittain hieman takajalkaa ontuen. Pahimmillaan polvinivelen rustoon saattaa kehittyä nivelrikko toistuvan polvilumpion sijoiltaanmenon seurauksena. Myös polven ristiside altistuu vaurioille polven epänormaalin rakenteen vuoksi.

Oireet vaihtelevat patellaluksaation vaikeusasteen mukaan. Lieväasteisena koiran patellaluksaatio voi olla täysin oireeton. Tyypillisin oire on ajoittainen kolmella jalalla pomppiminen. Vaikea-asteisessa patellaluksaatiossa koira liikkuu selkä köyristyneenä ja polvi koukistettuna. Koira pyrkii helpottamaan tukalaa oloaan siirtämällä painoaan eturaajoille.

Vanhemmilla ja keski-ikäisillä koirilla patellaluksaatio oireilee myös jatkuvampana ontumisena tai kipuna. Koira saattaa olla haluton hyppimään tai se kieltäytyy nousemasta portaita. Näiden koirien nivelissä on usein jo nivelrikkomuutoksia.

Koiran patellaluksaatio: jalostustoiminta

Patellaluksaation on todettu olevan perinnöllistä. Sitä esiintyy mm. kääpiövillakoirilla, kääpiömäyräkoirilla, chihuahuoilla, kiinanpalatsikoirilla ja myös suuremmilla roduilla, joilla on suorat polvikulmaukset. kuten suomen pystykorvilla.

Koiran patellaluksaatio: Chihuahua on yksi tyyppiroduista, joilla esiintyy muita rotuja yleisemmin patellaluksaatiota.

Ennen jalostuskäyttöä patellaluksaatiolle alttiiden rotujen koirien polvet tulee tarkastuttaa virallisesti. Patellaluksaatiota vastustetaan rotujärjestöjen jalostusohjelmien ja Suomen kennelliiton PEVISA ohjelman avulla. Koiran polvitarkastuksia saavat suorittaa kennelliiton hyväksymät eläinlääkärit, jotka ovat saaneet koulutuksen tarkastusten tekemiseen.

Virallisessa polvitarkastuksessa valtuutettu eläinlääkäri tarkistaa polvinivelen sekä polvilumpion liikkuvuuden eri asennoissa. Löydösten perusteella mahdollinen patellaluksaatio määritetään mediaaliseksi tai lateraaliseksi (tai molemmiksi) ja luksoituminen luokitellaan neljään eri vakavuusasteeseen.

Koiran patellaluksaatio: hoito

Vakava-asteista polvilumpion sijoiltaan menoa hoidetaan kirurgisesti, etenkin jos sijoiltaan menoon liittyy kipua ja selkeät oireet. Leikkauksen ennustetta voidaan pitää hyvänä, jos leikkaukseen päädytään riittävän aikaisessa vaiheessa.

Oireettomia koiria ei ole syytä leikata lukuun ottamatta iso- ja keskikokoiset koirat, joilla nuorena kasvuiässä tehtävällä leikkauksella pyritään korjaamaan luuston kasvua oikeasuuntaiseksi. Leikkausmenetelmiä on useita ja leikkaustapa valitaan aina tapauskohtaisesti.

Leikattua polvea kuntoutetaan fysioterapian avulla. Tämän lisäksi koira hyötyy rustosoluja stimuloivasta pistoshoidosta. Nivelravinteet (kondrotiinisulfaatti, glukosamiini) samoin kuin rasvahappovalmisteet ja erityisruokavalio tukevat leikkauksen jälkeistä polven kuntoutumista. Erityisen tärkeää on, että koira pidetään hyvässä lihaskunnossa ja hoikkana.

Eläinlääkäri Katja Lilja, Eläinlääkäriasema Kauris, Kerava

Kirjallisuuslähteet:

Alam M.R. et al: Frequency and distribution of patellar luxation in dogs. Vet Comp Orthop Traumatol 2007; 20: 59-64.

Binker et al: Handbook of Small Animal Orthopedics and Fracture Repair.

Daems R. et al: Grossly apparent cartilage erosion of the patellar articular surface in dogs with congenital medial patellar luxation. Vet Comp Orthop Traumatol 2009; 22: 222-224.

Denny & Butterworth: A Guide to Canine and Feline Orthopaedic Surgery.

Harsen G: Patellar luxation. CVJ. Aug.2006; 47.

Harsen G:  Patellar luxation: Pathogenesis and surgical correction. CVJ. Oct.2006; 47.

2 Vastatut Koiran patellaluksaatio

1. suurpau says:

Hei! Sijoituskoirallani on tutkittu polvet 0/0, mutta sijoituskodissa kerrotaan polven muljuvan kävellessä. Onko mahdollista olla joku muu vika, vai mahdollista hlön valehtelevan minulle (muutenkin ollut hankala)?

2. chihu says:

Meidän chihu pojalla todettiin tammikuu-14 polviluksaatio, aste 2 molemmissa takajaloissa ja että pölvet hyötyisivät leikkauksesta. Lääkäri sanoi että oikea tulisi leikata 5kk kulessa ja vasen myöhemmim. Leikkaus maksaisi yht.1700 eli 800/polvi. Hinta on hirveä ja ei ole ollut siihen rahaa…onko laikaus pakollinen ja onko tietoa halvemmasta leikkauksesta? Mitä teen??