Koiran nivelrikko

Koiran nivelrikko on yleisnimitys koirien nivelen rappeutumissairaudelle. Nivelrikkoa esiintyy joka viidennellä koiralla. Nivelrikko vaivaa etenkin vanhoja koiria, mutta sitä voi esiintyä myös nuorella koiralla. Nivelrikkoa esiintyy kaikenkokoisilla koirilla, mutta se on kuitenkin yleisempää suurikokoisilla roduilla.

Koiran nivelrikko: Nivelrikkoon liittyvä kipu heikentää koiran elämänlaatua. Kipua voidaan hoitaa tehokkaasti lääkityksellä.

Koiran nivelrikko: Oireet

Koiran nivelrikko on kivulias sairaus, jonka oireet näkyvät yleensä koiran aktiivisuuden vähentymisenä. Kipu näkyy sen käytöksessä ja liikkumisessa jäykkyytenä, liikkumishaluttomuutena, ontumisena ja vaikeutena esimerkiksi autoon ja sohvalle hyppäämisessä.

Koiran nivelrikko: Portaiden kulku on vaikeaa nivelrikkoiselle koiralle.

Nivelrikkokipu tulee selvimmin esiin, kun koira on rasituksen jälkeen levännyt. Levosta noustessaan sen liikkuminen on jäykkää ja se saattaa ontua.. Pitkälle edenneessä nivelrikossa nivelen liikelaajus vähenee, nivel on paksuuntunut ja nivelestä voi kuulua taivuteltaessa rutinaa tai paukahduksia. Nivelrikkoisessa raajassa havaitaan usein myös lihasten surkastumista.

Koirasta voi tulla äreä toisia koiria ja ihmisiä kohtaan, sillä kipu laskee aggressiokynnystä ja koira pelkää tönimisen ja taivuttelun aiheuttamaa kipua ja alkaa suojella itseään.

Koiran nivelrikko: Nivelmuutokset

Luiden päitä suojaa sileä nivelrusto. Nivelrustoon tulee vauriota ja nivelrusto saattaa kulua jopa kokonaan pois. Ruston alainen luu alkaa tiivistyä. Ruston hajoamistuotteet aiheuttavat ärsytystilan eli steriilin tulehdusreaktion niveleen ja niveleen kertyy nestettä. Nivelnesteen koostumus muuttuu ja sen voiteluominaisuudet heikkenevät. Nivelkapseliin kertyy sidekudosta jolloin se paksuuntuu ja muuttuu joustamattomaksi, nivel jäykistyy. Erityisesti ligamenttien ja jänteiden kiinnityskohtiin ja luun ja ruston rajapintoihin muodostuu rustovalleja ja luupiikkejä, jotka aiheuttavat nivelen liikelaajuuden vähenemistä ja rutinaa liikkeessä.

Koiran nivelrikko: Syntyyn vaikuttavat tekijät

Kaikkia nivelrikon syntyyn vaikuttavia tekijöitä ei vielä tunneta. Nivelrikkoa esiintyy selvästi yleisemmin tietyillä koiraroduilla, mikä on todiste nivelrikon perinnöllisestä taustasta.

Riskitekijöihin kuuluu nivelen anatominen löysyys ja muut epänormaalisuudet (esim. lonkka- ja kyynärniveldysplasia). Nivelsiteiden repeäminen (esim. polven ristiside) ja nivelen rakenteiden vauriot (esim. polven nivelkierukat) voivat olla syynä nivelrikon kehittymiselle. Erilaiset kasvuhäiriöt (osteokondroosi, kyynärnivelen anconeus- tai coronoideus-lisäkkeiden luutumattomuus ja murtuma) voivat aiheuttaa nivelrikon. Myös nivelensisäiset murtumat ja bakteeritulehdukset voivat olla syynä nivelrikon kehittymiselle.

Koiran nivelrikko: Lonkkanivelen dysplasia 14 kuukautisella koiralla.  Lonkkanivelen kehityshäiriö altistaa nivelrikon muodostumiselle.

Ylipaino lisää nivelrikon riskiä ja pahentaa jo olemassa olevaa nivelrikkoa sekä niveliin kohdistuvan painorasituksen kautta että nostaen veren rasva-ainepitoisuuksia, mikä edistää nivelrikon syntyä.

Koiran nivelrikko: Röntgenkuvat ja diagnosointi

Röntgenkuvissa havaitaan nivelrikolle tyypillisiä muutoksia: luupiikkejä nivelen reunoissa, rustonalaisen luun tiivistymistä ja nivelraon kaventumista ruston ohentuessa. Kipua aiheuttavat useat muutokset nivelessä: tiivistynyt luu painaa hermotettua luuydintä, luupiikit ärsyttävät hermoja ja luukalvoa, nivelkapselin paksuuntuminen ja venyminen sekä nivelen tulehdusreaktio aiheuttavat kipua.

Koiran nivelrikko: Hoitosuunnitelma

Koiran nivelrikko on asteittain paheneva sairaus eikä sitä voida parantaa. Koiran elämänlaatua voidaan kuitenkin parantaa oireita lievittämällä ja nivelrikon kehittymistä mahdollisesti hidastaa oikealla hoidolla.

Oireiden voimakkuus vaihtelee eri yksilöillä ja samallakin koiralla eri aikoina. Oireita ei toisinaan ole lainkaan, toisinaan taas sairaus on rampauttava. Esimerkiksi tulehduksen voimakkuus ja kasvavien luupiikkien senhetkinen sijainti vaikuttavat oireisiin.

Parhaimman tuloksen saavuttamiseksi on tärkeää, että hoito aloitetaan tarpeeksi ajoissa. Hoitamattomana nivelrikko pahenee ja koiran liikkuminen muuttuu entistä vaikeammaksi. Joillain koiran nivelrikko voi edetä niin pahaksi hoidosta huolimatta, että kivun takia päädytään koiran lopettamiseen.

Koiran nivelrikko: Laihdutus

Ylipainoinen koira tulisi aina laihduttaa normaalipainoon. Liikunnan runsasta lisäämistä ei voi käyttää laihdutukseen, joten tärkein keino on syödyn energiamäärän vähentäminen. Tähän tarkoitukseen on kehitelty teollisia erikoismuonia, joissa on vähennetty rasvaa ja lisätty kuitua, sekä nivelille tärkeitä suoja-aineita. Varovainen kontrolloitu liikunnan lisääminen tehostaa painonpudotusta, mutta koiran oireilua tulee tarkasti seurata kuntoilun lisääntyessä.

Koiran nivelrikko: Ylipaino rasittaa koiran niveliä pahentaen nivelrikon aiheuttamaa nivelkipua.

Koiran nivelrikko: Liikunta

Liikunnan tulisi olla suhteellisen kevyttä, päivittäistä ja pitkiä lepojaksoja tulisi välttää. Jos mahdollista, koiran kanssa tulisi liikkua useita lyhyitä lenkkejä päivässä, jotta rasitus ei keskittyisi vain yhteen hetkeen vuorokaudessa. Parasta liikuntaa on uinti, kävely ja ravi tasaisilla, joustavilla alustoilla. Uiminen on nivelrikkoiselle koiralle erittäin hyvä liikuntamuoto, sillä veden vastus antaa lihaksille töitä, mutta samalla vesi kannattaa liikkujan painoa ja keventää nivelten rasitusta.

Nivelrikkoinen koira tulisi pitää hyvässä lihaskunnossa, mutta kuitenkin välttää sen kanssa kovaa ja yhtäkkistä rasitusta.  Pyörällä juoksuttaminen on huono ajatus, samoin kova riehuminen vapaana toisten koirien kanssa.  Fysioterapian avulla voidaan ylläpitää liikelaajuutta nivelrikkoisissa nivelissä.

Koiran nivelrikko: Liikunnan tulee olla kevyenpuoleista ja koiran ehdoilla tapahtuvaa.

Koiralla tulisi olla kotona vedoton, pehmeä makuupaikka. Tämä pätee mihin tahansa koiraan, mutta tämä on erityisen tärkeää nivelrikkoiselle koiralle. Liukkaita lattiapintoja, kuten laminaattia, kannattaa peittää matoilla, jotta koiran on helpompi liikkua asunnossa.

Koiran nivelrikko: Lääkitys

Tulehduskipulääkkeillä lievitetään kipua ja niveltulehdusta. Kun kipulääkitys aloitetaan ajoissa, voidaan estää kivun eteneminen vaikeasti hallittavaksi krooniseksi kivuksi. Äkilliset rasitustilanteet kannattaa ennakoida ja antaa kipulääkettä jo ennen rasitustilannetta.

Pitkäaikaiskäytössä kipulääkkeet voivat rappeuttaa nivelrustoa ja aiheuttaa mahaärsytystä, mikä ilmenee oksentamisena. Tästä syystä pyritään lääkitsemään koiraa kuureina. Jotkut ihmisille tarkoitetut kipulääkkeet voivat olla vaarallisia koiralle ja siksi onkin syytä käyttää eläinlääkärin reseptillä määräämiä koirien kipulääkkeeksi rekisteröityjä lääkkeitä.

Pentosaanipolysulfaatti on pistoksina annettava nivelrikkolääke. Tavallisimmin pistokset annetaan nahanalaisesti niskaan kerran viikossa 4 viikon ajan. Pentosaanipolysulfaatti parantaa nivelnesteen voitelevia ominaisuuksia, auttaa nivelrustoa uusiutumaan kimmoisammaksi ja lievittää kipua. Nämä neljän pistoksen kuurit annetaan tavallisimmin 1-4 kertaa vuodessa.

Rustoa suojelelevista aineista (kondroitiinisulfaatti ja glukosamiini) ravintolisinä on useimmille nivelrikkoisille koirille apua. Näillä sekä pentosaanipolysulfaatilla näyttäisi lisäksi olevan nivelrikon kehittymistä hidastavaa vaikutusta.

Niveleen pistettävistä aineista kortisonia käytetään lähinnä pitkälle edenneissä nivelrikoissa, kun muu hoito ei enää auta.

Rasvahapoilla on nivelrikon tulehdusreaktiota ja oireita lievittävää vaikutusta. Nivelrikkopotilaille suositellaankin omega-3 rasvahappolisää ruokinnassa.

Koiran nivelrikko: Kirurgia

Tiettyjen nivelten nivelrikkoja on mahdollista hoitaa kirurgisesti. Kirurgiakaan ei voi parantaa nivelrikkoa, vaan sen tarkoitus on lievittää kipua.

Lonkkanivelen nivelrikon leikkaushoito voi olla esim. lonkkaluun pään poisto tai tekonivelen asettaminen. Joitakin niveliä (ranne-, kinnernivel) voidaan jäykistää, jolloin nivelkipu häviää. Nivelen löysyyden eliminoiminen voi lievittää kipua esimerkiksi polvessa (ristisideleikkaus). Joillakin vaikeasti kipeillä koirilla luupiikkien poisto ja nivelkapselin sisäpinnan poisto lievittää kipua.

Eläinlääkäri arvioi tapauskohtaisesti mahdollisen leikkaustarpeen ja menetelmän sekä antaa suuntaa-antavan kustannusarvion mahdollisesta leikkausvaihtoehdosta. Leikkaus vaatii eläinlääkäriltä syvää perehtyneisyyttä ortopediaan, joten useimmiten eläinlääkäri lähettää potilaan leikkausta varten luukirurgiaa tekevän eläinlääkärin luokse.

Koiran nivelrikko: Lopuksi

Jos epäilet, että koirasi ontumisen taustalla saattaa olla koiran nivelrikko, on sinun syytä tarkistuttaa epäilysi eläinlääkärillä. Tavallisesti nivelrikkoisen koiran hoito aloitetaan pudottamalla lihavan koiran painoa, suunnittelemalla koiran liikunta kohtuulliseksi, antamalla rustosuoja-aineita tai pentosaanipolysulfaatti-injektiota ja kipulääkkeitä kuurina tarvittaessa. Näillä toimenpiteillä useimman koiran nivelrikko-oireet helpottavat ja koiran elämänlaatu paranee merkittävästi.

Eläinlääkäri Anna Mikkola, Eläinlääkäriasema Akuutti, Oulu

3 Vastatut Koiran nivelrikko

1. Pekka says:

Risto,

Kävitkö tiedustelemassa asiaa lääkärissä? Löytyikö ontumiselle muuta selitystä kuin nivelrikko ja lonkkien kehityshäiriö?

2. Jaska says:

Hei Risto!
    Vieläkö Urho ontuu? Meillä myös meinasi mennä reilu 1 vuotiaan kultaisennoutajan takajalan ontuminen nivelrikon & lonkkavian piikkiin, mutta kävikin ilmi että oli mennyt ”vain” eturistiside tuosta jalasta mitä ontui (myöskin pääsääntöisesti levon jälkeen lähtiessä liikenteeseen). Tuo ontuminen alkoi yhtäkkiä ja ei korjaannu ilman leikkausta. Kannattaa kysellä lääkäriltä myös tätä että voisiko johtua tuosta, jos siis ei ole tullut jo puheeksi vastaanotolla.
    Tuo kuvauksesi sopii muutenkin meidän koiraneidin oireisiin ennen kuin kävi ilmi että olikin eturistiside mikä vaivaa.

3. Risto Mikkonen says:

Meillä on arviolta 8 v. ikäinen Doberman uroskoira Urho. Noin kuukausi sitten havaitsimme, että Urho aristeli oikeaa takajalkaansa ja piti sitä jonkun aikaa ilmassa lähtiessään liikkeelle, kun oli ensin ollut pitempään levossa. Eläinlääkärissä todettiin molempien lonkkien kehityshäiriö sekä pitkälle edennyt nivelrikko.
    Ihmettelen, miten tämä vaiva ilmenee vasta nyt, kun olen jo vuosia juossut Urhon perässä päivittäin puolen tunnin – tunnin lenkkejä, hihna ajoittain kireälläkin. Nyt lääkäri suosittelee edelleenkin pitkiä lenkkejä ja fysioterapiaa, jotta parannetaan takajalkojen lihaksia, joiden luulisin jo muutenkin olevan kunnossa. Kipulääkityksen tarvekin oudoksuttaa, kun kipua ei ole muuten ilmennyt, kuin nyt tuossa levon jälkeen liikkeelle lähdössä. Vai onko niin, että Urho kokee kipua muutenkin, mutta ei vaan ilmaise sitä?