Koiran nenäpunkki

Koiran nenäpunkki (Pneumonyssoides caninum)on yleinen loinen, joka elää koiran nenä- ja poskionteloissa. Koiran nenäpunkki aiheuttaa koiralle aivastelua, sierainvuotoa ja hajuaistin heikkenemistä. Tartuntaa ei kaikilla koirilla edes huomata ja vain osa koirista oireilee voimakkaasti.  Erityisesti metsästys- ja jäljestyskoirille nenäpunkki on työkunnon kannalta hyvinkin kiusallinen.

Koiran nenäpunkki voi pilata metsästyskoiran syksyn. Niiskutusoireiset metsästyskoirat kannattaa käyttää eläinlääkärillä hyvissä ajoin ennen metsästyskauden käynnistymistä.

Koiran nenäpunkin tarttuminen

Erityisesti Skandinaviassa koiran nenäpunkki on laajalti levinnyt koirapopulaatioon. Ruotsalaisessa patologisessa tutkimuksessa löydettiin 20 prosentilla koirista nenäpunkki. Tuloksen perusteella voidaan olettaa, että koiran nenäpunkki on suomalaisillakin koirilla yleinen vaiva.

Nenäpunkki on vaalea paljain silmin erottuva noin 1 mm kokoinen loinen. Aikuisella punkilla on hämähäkkieläinten tapaan neljä jalkaparia. Nenäpunkki asuu koiran nenäonteloiden limakalvoilla ja koiran elimistön ulkopuolelle kuivaan ympäristöön joutuessaan se kuolee parissa päivässä. Kosteissa olosuhteissa koiran nenäpunkki kykenee selviytymään jopa kolmen viikon ajan.

Koiran nenäpunkki tarttuu koirien välisessä suorassa kosketuksessa ja mahdollisesti ympäristöstä (koirien yhteisistä makuupaikoista ym.).  Tartuntoja tavataan kaikenikäisillä ja – rotuisilla koirilla, mutta tartunnat ovat yleisempiä yli 3 vuotiailla suurikokoisilla koirilla.

Ihmisiin koiran nenäpunkki ei tartu eikä sitä ole todettu kissoilla.

Koiran nenäpunkin aiheuttamat oireet koiralla

Tartunnan oireet liittyvät punkin aiheuttamaan ärsytykseen ylähengitysteiden limakalvolla. Todennäköisesti koira tuntee punkin liikkumisen nenäonteloissaan ja tämä aiheuttaa koiran sieraimissa kutinaa ja ärsytystä. Tyypillisiä oireita ovat aivastelu, liman sisään vetäminen (reverse sneezing), pärskiminen, pään ravistelu, sierainvuoto ja hajuaistin huononeminen. Koira voi yrittää hieroa kutisevaa kuonoaan maahan kutinan helpottamiseksi.

Nenäpunkin aiheuttamia harvinaisempia oireita ovat nenäverenvuoto, krooninen sinusiitti eli nenäontelon tulehdus.

Tartunnan huomaaminen voi lieväoireisilla koirilla olla vaikeaa. Metsästys- ja jäljestyskoirilla tartuntaa voidaan epäillä, jos koiran toimintakunto on selkeästi heikentynyt ja koira ei tunnu keskittyvän työhönsä.

Koiran nenäpunkkitartunnan diagnosointi

Nenäpunkin diagnosointi on vaikeaa, koska punkit asuvat syvällä nenäonteloissa. Tästä syystä johtuen on harvinaista, että omistajat ovat onnistuneet näkemään liikkuvia punkkeja koiran sieraimissa.

Koiran nenäpunkki näkyy harvoin sieraimessa, koska punkki asustaa syvällä nenäonteloissa.

Sierainten ja nenäonteloiden endoskopoinnissa punkit löydetään varmasti. Valitettavasti tutkimukseen soveltuva endoskooppi löytyy vain harvoilta klinikoilta. Toisina vaihtoehtoina on ottaa rauhoitetulta koiralta nenäontelon huuhtelunäyte. Nenäonteloita huuhdotaan keittosuolaliuoksella tarkoituksena saada huuhtelunäytteeseen kalastettua nenäpunkkeja. Negatiivinen huuhtelunäyte ei poissulje mahdollista nenäpunkkitartuntaa.

Verinäytteen tutkimisesta ja vasta-ainemäärityksistäkään ei ole kiistatonta hyötyä nenäpunkin diagnosoinnissa. Usein päädytään selväoireisen koiran hoitokokeiluun.

Koiran nenäpunkkitartunnan hoitaminen

Markkinoilla ei ole nenäpunkin hoitoon tarkoitettua myyntiluvallista lääkettä. Tästä huolimatta eläinlääkäreiden lääkevalikoimista löytyy koiran nenäpunkkiin hyvin tehoavia loislääkkeitä. Näiden lääkkeiden käyttö on niin sanottua OFF LABEL käyttöä, joka tarkoittaa, että lääkitysaiheen ulkopuolisen käytön tarpeellisuuden ja hyödyn eläinlääkäri arvioi aina tapauskohtaisesti ennen lääkityspäätöstään.

Käytetyimpiä lääkevalmisteita nenäpunkin hoitoon ovat selamektiiniä, milbemysiiniä tai moksidektiinia/imidaklopridia sisältävät loislääkkeet. Näiden loislääkkeiden käytöstä nenäpunkkitartunnan hoitoon on kertynyt runsaasti kokemusta ja myös käyttöä tukevia tutkimustuloksia.

Myös ivermektiiniä käytetään koiran nenäpunkin hoitoon kolmen pistoksen sarjana. mutta ivermektiinin käyttöön liittyy huomattavia turvallisuusriskejä ja lääkettä ei tule käyttää colliesukuisilla koirilla. Myös milbemysiini ja moksidektiini saattaa aiheuttaa colliesukuisille koirille sivuvaikutuksia.

Jos annettu loislääkitys ei vähennä koiran niiskutusoireita muutamassa päivässä, on koira tutkittava tarkemmin mahdollisten muiden oireita aiheuttavien sairaudentilojen takia.

Lopuksi

Koiran nenäpunkki on vaikea diagnosoida, mutta onneksi tartunta on helppo hoitaa. Samassa taloudessa asuvat muut oireettomat koirat tulee hoitaa samanaikaisesti nenäpunkista kärsivän koiran hoidon yhteydessä. Nenäpunkkien karkoituksen jälkeen koira tavallisesti rauhoittuu ja kykenee käyttämään hajuaistiaan.

Lähdekirjallisuus:

Fisher M.A. & Shanks D.J: A review of the off-label use of selamectin (Stronghold/Revolution) in dogs and cats. Acta Veterinarian Scandinavica 50: 46, 2008.

Kahn CM & Line S: Canine nasal mite. In: The Merck / Merial Manual for Pet Health, 2007.

Nelson RW & Couto CG: Nasal Mites/disorders of the nasal cavity. In: Small Animal Internal Medicine 4th edition, Mosby, 2008.

Ritter F: Imidaklopridia ja moksidektiinia sisältävän valmisteen teho koiran nenäpunkkitartunnan hoidossa. Suomen eläinlääkärilehti 115(4):203–206, 2009.

6 Vastatut Koiran nenäpunkki

1. Sesse says:

Kaija Kuisma says:
    April 22, 2013 at 6:13 am

Älkää antako koirien haistella toisiaan!!!

No huh huh, sanon minä! Koira havainnoi ympäristöään haistelemalla ja haisteleminen on sille yhtä luontaista kuin kahdella jalalla käveleminen meille ihmisille. Kyllä annan ihan varmasti aina koirieni haistella toisia koiria ja säälin kovasti sellaisia koiria, joiden omistajat estävät koiriltaan niiden luontaisen käyttäytymisen lajitovereidensa kanssa. Ei pitäisi sellaisten ihmisten hankkia koiria ollenkaan, jotka eivät ymmärrä niiden luontaisen käyttäytymisen päälle mitään!

2. Kaija Kuisma says:

Älkää antako koirien haistella toisiaan!!!Meillä jo toinen kerta kun Biconimme sai sen punkin:( Ja eikun taas lääkäriin tänään!!!Haisteli vain “naapurin”koiran kanssa:(

3. marika says:

Meillä aloitettiin nenäpunkin hoito kaksi viikkoa sitten ja koirien oireet hävisivät. Nyt molemmat kissat aivastelevat todella paljon, eli siirtyi koirista niihin. Eli KYLLÄ tavataan myös kissoilla!!

4. rosa says:

meillä on sekarotuinen koira jolla lääkäri epäili nenä punkkia .kohtaukset oli hengen vetoa kakistelua kuin oksentas -lattialla kyyryssä vetämistä
    .itse vain rauhoittelin koiraa ja taputin selkään, meni ohi 3 minuutissa sit uusi kohtaus ,nyt lääkitys saatiin kohtaus ohi. kohtaukset melkein poissa -

5. JANTTU says:

Heippa :) Voiko noita “nenä punkkeja” tulla talvellakin :O Mun 10v.vanhus on nyt varmaan 3-4 pvää aivastellu,varsinki kun ollaan ulos lähdössä ,,,ja kun se aivastelee niin sillä pää menee oikeen etu tassujen väliin,melkeen osuu kuono maahan kun se aivastus toisensa jälkeen tulee :O :O

6. Amerikkalainen tutkimus says:

Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan myös ihmiseä voi olla loisia poski-ja nenäonteloissa. Jos muistan oikein jopa 90 % kroonisista poskiontelotuehduksista on matojen aiheuttamia.

Vastaa tai kommentoi Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa kokemuksiasi artikkelin aiheesta muiden lukijoiden kanssa. Huom! älä kysy eläinlääketieteellisiä lääkitys, diagnosointi tai hoito-ohjeita, koska luotettavien hoito-ohjeiden antaminen vaatii aina lemmikin tutkimista ja diagnoosia. Muista, että kanssakeskustelijoilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Arvostamme kommenttejasi.