Koiran korvatulehdus

Koiran korvatulehdus on yksi yleisimmistä koiraa vaivaasista sairauksista. Koiran korvatulehduksesta puhuttaessa tarkoitetaan ulkokorvantulehdusta (otitis externa), mutta koiran korvatulehdus voi myös sijaita väli- ja sisäkorvan osissa vaikkakin harvemmin.

Koiran korvatulehdus on yleisimpiä koiran sairauksia.

Koiran korvakäytävä on ihmisen korvakäytävää huomattavasti syvempi ja käytävä toimii hyvänä äänitunnelina. Koira kuulo on noin neljä kertaa parempi verrattuna ihmisen kuuloon. Koiran korvakäytävä on rakenteeltaan L – kirjaimen muotoinen, joka selittää sen, että korvakäytävään kerääntyy helposti kosteutta sen pituuden ja mutkaisuuden vuoksi, etenkin paljon uivilla riippukorvaisilla koirilla.

Korvakäytävää peittää ihoa vastaava epiteelisolukerros jaulkokorvatulehduksessa tämä ihon osa on tulehtunut.

Koiran korvatulehdus: Oireet

Koiran korvatulehdus huomataan, kun koira raapii korviaan toistuvasti, kulkee pää vinossa, ravistelee päätään ja korva onkosketusarka. Kun tulehtuneeseen korvaan katsoo sisälle, se punoittaa ja on useimmiten eritteinen. Korvatulehdus voi johtua monista eri syistä.

Koiran korvatulehdus: korvien raapiminen kielii kutinasta tai tulehduksesta. Terve korva on puhdas, kuiva, hajuton, eikä eritä korvaeritettä.

Koiran korvatulehdus: Diagnosointi

Eläinlääkäri tähystää korvan huolellisesti otoskoopilla. Aina koira ei anna tutkia kipeää korvaansa ja eläinlääkäri saattaa joutua rauhoittamaan koiran, jotta korvan tähystäminen voidaan tehdä turvallisesti.

Tähystyksessä tutkitaan tärykalvon ehjyys, mahdollisesti välikorvassa tärykalvon läpi kuultava tulehdusneste (välikorvan tulehdus), vierasesineet, kasvaimet ja ennen kaikkea korvakäytävän tulehtuneen alueen laajuus. Lisäksi eläinlääkäri saattaa ottaa koiran korvatulehduseritteestä korvaerite- / solunäytteen ja tutkia näytteestä mahdolliset loiset, bakteerit, hiivat ja niiden määrät ja tarvittaessa tekee eritteestä bakteeriviljelyn.

Koiran korvatulehdus: Korvapunkit

Koiran korvatulehdus saattaa johtua korvaan joutuneista loiseläimistä, kuten korvapunkeista (Otodectes cynotis). Korvapunkki on kissalla yleinen ulkoloinen, ja se saattaa tarttua myös koiraan. Korvapunkkia on vaikea paljain silmin havaita, mutta läsnäoloon viittaa kahvinporomainen erite korvakäytävässä. Korvapunkin aiheuttamat oireet, kuten kaikki muutkin korvien ongelmat, tulisi tutkituttaa eläinlääkärillä.

Koiran korvatulehdus: Mekaaninen ärsytys korvavaivojen aiheuttajana

Vierasesineet kuten heinänsiemet saattavat ärsyttää korvaa niin, että koira alkaa ravistella ja raapia sitä. Jos vierasesine ei irtoa, koira voi omalla raapimisellaan aiheuttaa korvatulehduksen tai verikorvan. Verikorvassa korvanlehden verisuoni vaurioituu ja korvanlehden sisäosa täyttyy joko osittain tai kokonaan verellä.

Koiran korvat kannattaa tarkistaa säännöllisesti, jotta pystyisi mahdollisimman ajoissa poistamaan niistä ylimääräiset vieraat. Myös koiran omat karvat saattavat kasvaa tukkimaan ja ärsyttämään korvaa.

Koiran korvatulehdus: Ahdas korvan rakenne

Koiran korvatulehdus voi aiheutua koiran korvakäytävän ahtaudesta ja tilannetta huonontaa entisestään, jos korvalehti roikkuu tiiviisti korvakäytävän päällä. Tällöin korvakäytävään muodostuu otolliset olosuhteet bakteereiden ja hiivojen kasvustolle. Tiiviisti suljetussa korvassa ilma vaihtuu huonosti, ja lämmin, kostea ympäristö on ihanteellinen kasvupaikka esimerkiksi bakteereille ja hiivalle.

Riskirotuja koiran korvatulehdusongelmalle korvan rakenteen vuoksi ovat esimerkiksi spanielit, joilla on suuret, painavat korvalehdet korvakäytävän suulla. Tällaisten koirien korvia voi olla välttämätöntä puhdistaa siihen tarkoitetulla liuoksella säännöllisesti.

Koiran korvatulehdus: Spanieleiden roikkuvat korvakäytävän peittävät korvat estävät korvakäytävän tuulettumisen.

Koiralla korvakäytävä tekee jyrkän L muotoisen mutkan ennen tärykalvoa. Mutkan taakse kertyy helposti eritettä, joka ei näy ulospäin. Puhdistusyritykset vanupuikolla lähinnä vain siirtävät korvan eritettä syvemmälle mutkan taakse, siksi eläinlääkäriasemalta saatavat korkealaatuiset  puhdistusliuokset ovat suositeltavia.

Jos korva on jo tulehtunut eli punoittaa ja aristaa, älä yritä puhdistaa sitä kotona, vaan vie koira eläinlääkäriin. Hoitamattomana korvakäytävän tulehdus voi levitä väli- ja sisäkorvaan. Koiran korvatulehdus vaatii aina eläinlääkärin apua.

Koiran korvatulehdu: Atopia korvatulehdusten taustalla

Koiran korvatulehdus saattaa johtua koiran sairastamasta atopiasta. Atopia aiheuttaa kutisevaa ja tulehduksellista allergista ihosairautta. Atopiassa on perinnöllisyystekijöiden lisäksi myös muita altistavia tekijöitä, kuten koiran elinympäristö ja olosuhteet. Atooppinen koiran iho on kutiseva ja jatkuvan raapimisen tai nuolemisen seurauksena iho tulehtuu. Yksi tavallisimpia atoopikon iho-oireista on krooninen koiran korvatulehdus.

Koiran korvatulehdus: sekä atopia, että ruoka-aineallergia altistavat koiraa korvatulehdukselle.

Koiran allergia /  koiran atopia, kuva: Babette Taugbol DVM.

Koiran korvatulehdus:  Ruoka-aineallergia altistaa korvatulehdukselle

Koirat, joilla on yliherkkyyksiä esimerkiksi joitain ruoka-aineita kohtaan, saattavat oireilla korvillaan. Jos allergian aiheuttajaa ei poisteta, vaan hoidetaan pelkkä tulehdus lääkityksellä, koiran korvatulehdus todennäköisesti uusii. Mikäli allergian aiheuttaja ei ole selvillä, kysy eläinlääkäriltä neuvoja eliminaatiodieetin toteuttamiseen.

Koiran korvatulehdus: Hoito

Koiran korvatulehdus hoidetaan aina sen mukaan mikä korvatulehduksen aiheuttaa. Bakteereiden ja hiivojen aiheuttamissa tulehduksissa hoitona on usein antibioottia ja hiivalääkettä sekä usein myös kutinaa ehkäisevää kortisonipohjaista lääkettä. Vakavampia kroonistuneita korvatulehduksia hoidetaan suun kautta annettavilla antibiooteilla ja kipulääkkeellä. Myös korvahuuhtelut ovat osa kroonisen korvatulehduksen hoitoa.

Korvapunkit häädetään loisiin tehoavalla korvatipalla. Kun korvatulehdukset juontavat juurensa koiran atopiaan tai ruoka-aineallergiaan, on hoito-ohjelmaan sisällytettävä mahdolliset ruokintamuutokset ja ympäristönmuutokset. Korvan rakenteellisissa ongelmissa ja kasvainsairauksissa voidaan turvautua kirurgiaan niissä tapauksissa kun se on mahdollista ja leikkauksesta saataava hyöty on haittoja suurempaa.

Terve korva

Terve koiran korvakäytävä on pigmentistä riippuen vaaleanpunainen tai tumma, ei punoita ärtyneesti, ei tuota suuria määriä eritteitä eikä haise voimakkaasti. Jos koirasi korvat näyttävät terveiltä, niille ei tarvitse tehdä mitään. Tervettä, eritteetöntä korvaa ei tarvitse puhdistaa. Tarkista kuitenkin koirasi korvat säännöllisesti, jotta huomaisit mahdolliset ongelmat ajoissa.

Eläinlääkäri Hanna Inkeroinen, Eläinlääkäriasema Akuutti, Oulu

7 Vastatut Koiran korvatulehdus

1. vaskuliitti says:

kerrotteko vaskuliitista? mikä aiheuttaa, mitä voi tehdä koiran hyväksi, onko olemassa lääkehoitoa

2. vaskuliitti says:

Kyselin tuossa 14.2. koiran korvien viasta, en löydä vastausta? Mikä lääke auttaa vaskuliittiin, onko ruoka-allergia tms. syynä

3. korvaton says:

1 v sakupojalla on mitä ilmeisimmin verisuonitulehdus korvissa. Alkoivat viime syksynä ensimmäisten kylmien ilmojen aikana. Korvien yläosat menivat kuolioon ja tippuivat pois. Lääkkeeksi Kefavetia. Nyt tuntuvat pikkuhiljaa ”murentuvan” lisää, ja ovat usein ruvella. Mitä tehdä? mihin asti etenee, kannattaako koira lopettaa ettei kärsi 🙁

4. jeppe koira says:

koirallani samoja ongelmia taas pitäs
    viiä eläinlääkärille saa nähä mitä sanoo

5. jeppe koira says:

jeppe koiralla ollut ihotulehdus parani antipiootilla mutta korvat vaivaa edelleen
    korva kutisee ja koira raapii ja kulkee pää kenossa mitähän tässä pitäis tehdä
    ruokavalio muutettu ja korviin pistetty tippoja ja erillaisia liuottimia konstit loppuu tv jeppe

6. pirkko says:

Koirani on nuori kakasi vuotias cockerspanjeli. Korvatulehduksi kuukauden välei. Kokeiltu kaikki eläinlääkäriaseman ruuat ( 8 viikoa ) joka kerta. Allergia testi ( verikoe ) otettu tulos oli negatiivinen siis ei allergiaa todettu. Koirallani on joka kerta kuminkin löytynyt hiivaa,kokkia ja sauvabakteeria? Parila kerralla ollut korvanlehdissä rakkulainen ekseema kuulema tyypillinen lääkeaineallergia. Kaksi kertaa olen joutunut viemään koirani päivystykseen näitten korvalääkitysten ja kortisoni- injektioni hoitojen takia. Taasen ollaan 22.08 2012 lähtien oltu täysin väärällä lääkityksellä ja kortisoonia saatu sekä korvaan laitettavaa antibiottia, mikä näyttää ärsyttävän korvaa entisestään! Alan olla aivan sanaton ja itken kun en voi auttaa rakasta ystävääni. Olen päättännyt että kun mene koirani kanssa 06.09.2012 tänne Vettoriin (UNIVET) missä olen koiraani käyttä sanon ainakin minun koirani hoitosuhteen päättyneen. Rahaa on mennyt tuhottomasti vain kaikkiin kokeiluihin, mistään ei ole ollut apua, koiralleni on omasta mielestäni jopa saattannut tulla krooninen korvatulehdus heidän arpomisiensa lääke hoitojen takia! Tulen vaihtamaan lääkäriasemaa viipymättä, koska koira on vielä nuori ja uskon että löytyy sellainenkin lääkäri joka löytää korviin oikean hoidon.

7. H.H. says:

Hei !
    Olisiko lähettää koiran korvan leikkauskuvantoa,joka on L-muotoinen.
    Tulehdus on ja lääkitys menee.
    Kiitän suuresti !