Koiran kohtutulehdus

Aikuiset, steriloimattomat nartut ovat alttiita märkäiselle kohtutulehdukselle. Koiran kohtutulehdus alkaa kiimavuotojen välissä, yleensä noin kaksi kuukautta kiiman loppumisen jälkeen. Narttu saattaa nuolla vulvan aluetta useammin kuin ennen ja se juo ja virtsaa tavallista enemmän. Joillain nartuilla  nousee kuume. Oireet eivät ehkä ensin näytä kovin vakavilta, mutta koira tulisi viedä heti eläinlääkäriin, jos on aihetta epäillä sillä kohtutulehdusta. Hoitamattomana koiran märkäkohtu johtaa nartun kuolemaan.

Jos narttu 6- 8 viikkoa juoksun jälkeen juo paljon, nuolee peräpäätään ja vaikuttaa poissaolevalta, tulee koira viedä eläinlääkärille, jotta koiran kohtutulehdus voidaan ajoissa todeta/sulkea pois.

Koiran kohtulehduksen taustaa

Koiran kohtutulehdus saa alkunsa hormonaalisesta muutoksesta kohdun seinämässä. Narttukoiran kiiman (estrus) jälkeen alkaa diestrusvaihe, jolloin munasarjaan muodostunut keltarauhanen erittää progesteronia noin 2 kuukauden ajan.

Diestrusvaiheen aikana porgesteronin vaikutuksesta kohdun seinämä paksuuntuu mahdollista tiineyttä varten. Jos koira ei tule tiineeksi tulevien kiimojen aikana, paksuuntuu kohdunseinämä yhä lisää jokaisen kiiman jälkeen. Paksuuntuneeseen kohdunseinämään muodostuu nesteen täyteisiä rakkuloita, jotka erittävät kudosnestettä kohdun sisälle.

Koiran märkäkohtu saa alkunsa emättimestä peräisin olevien bakteereiden kulkeutuessa kohtuun, jossa niiden kasvulle on paksuuntuneen kohtuseinämän ja erittyneen nesteen ansiosta ihanteelliset olosuhteet. Sairauden tässä vaiheessa nestettä erittyy vielä kohdusta ulos, ja koira saattaa nuolla vulvaansa usein pitääkseen itsensä puhtaana. Jonkin ajan kuluttua kohdunsuu saattaa sulkeutua, jolloin kohtu laajenee nopeasti tulehduseritteen kertyessä kohtuun.

Tässä vaiheessa kohtutulehdus aiheuttaa voimakkaita kliinisiä oireita koirassa ja pahimmillaan kohtuun kertynyt tulehdusneste aiheuttaa kohdun repeämisen, jolloin tulehdusneste täyttää vatsaontelon aiheuttaen vatsakalvontulehduksen ja koiran nopean menehtymisen.

Koiran kohtulehduksen oireet

Jos kohdunkaula on auki, niin koiran kohtutulehdus huomataan siitä, kun koira nuolee takapäätään liian tiuhaan ja hännän alapuoliset karvat on tulehduseritteen likaamat. Koiran takapää saattaa myös haista märälle. Muita mahdollisia oireita ovat koiran uneliaisuus, kuumeilu, poissaolevuus ja silmiin pistävä juomisen ja virtsaamisen kierre.

Bakteereiden erittämät toksiinit heikentävät munuaisten toimintaa, josta aiheutuu  virtsanerittymisen lisääntyminen. Tämän virtsan lisääntyneen erittymisen kompensoimiseksi koira juo yhä enemmän ylläpitääkseen nestetasapainoaan.

Jos nartun kohdunkaula on kiinni, ei tulehduserite pääse kulkeutumaan ulos kohdusta ja koiran märkäkohtu kehittyy hyvin nopeasti vakavaksi. Kohtuun kertyvästä tulehduseritteestä kulkeutuu verenkiertoon bakteereiden erittämiä myrkkyjä, jotka aikaansaavat myrkytysoireiden pahentumisen. Koiran saattaa alkavan verenmyrkytyksen takia mennä shokkiin ja lopulta menehtyä hoitamattomana.

Koiran kohtulehdus on helppo diagnosoida

Koiran märkäkohtu on helposti diagnosoitavissa ultraäänitutkimuksella ja yleisoireiden perusteella. Usein koiralta otetaan verikoe, jossa valkosolujen kohonnut määrä näytteessä tukee diagnoosia. Koiran kohtutulehdus voidaan myös varmistaa luotettavasti vatsaontelon röntgenkuvauksella, jos kohdunkaula on kiinni. Röntgenkuvissa erotetaan selvästi tulehduseritteen suurentama kohtu muista vatsaontelon elimistä.

Koiran kohtulehdus vaatii usein kohdun poiston

Koiran märkäkohtu hoidetaan poistamalla leikkauksessa koiralta kohtu ja munasarjat. Eräissä harvinaisissa tapauksissa, kuten jos koira on jalostusyksilö, jonka haluttaisiin vielä tekevän pentuja, voidaan yrittää lääkehoitoa. Prostaglandiineilla yritetään saada kohdunsuu aukeamaan, jotta neste pääsee ulos ja antibioottikuurilla tulehdus saattaa laantua niin, että koiran oma puolustus voittaa tulehduksen.

Koiran kohtutulehdus hoidetaan usein poistamalla kohtu. Tulehdusnesteen täyteinen kohdunsarvi nostettu vatsaontelosta esille.

Lääkehoito on kuitenkin tuloksiltaan hyvin epävarma hoitokeino ja usein epäonnistuneen hoitokokeilun jälkeen päädytään lopulta kohdun poistoon. Lääkehoitoa pidetään myös epäeettisenä vaihtoehtona, koska siihen sisältyy kohdun repeämisen riski, kun leikkauspäätöstä viivytellään lääkehoitokokeilun myötä.

Koiran kohtulehdus on ennaltaehkäistävissä

Varma tapa ennaltaehkäistä koiran kohtutulehdus on steriloida narttu nuorella iällä. Steriloinnissa koiralta poistetaan kohtu ja munasarjat, jolloin se ei tule enää kiimaan eikä voi saada pentuja. Koiran vanhetessa kohtutulehdusriski kasvaa jokaisen juoksun jälkeen. Tästä syystä on suositeltavaa leikkauttaa narttu viimeistään 7 vuoden iässä.

Lue myös artikkeli nartun sterilisaatio

Kirjallisuus:

Bartoskova A et al: Hysterectomy leads to fast improvement of haematological and immunological parameters in bitches with pyometra. J Small Anim Pract 48(10):564-568, 2007.

Maddens B et al: Escherichia coli pyometra induces transient glomerular and tubular dysfunction in dogs. J Vet Intern Med 24(6):1263-1270, 2010.

Pretzer SD: Clinical presentation of canine pyometra and mucometra. Theriogenoly 70(3):359-363, 2008.

Smith FO: Canine pyometra. Theriogenology 66(3):610-612, 2006.

5 Vastatut Koiran kohtutulehdus

1. Jenni says:

Hei, viettehän koiranne lääkäriin aina kun tulee huolestuttavia oireita, kuten syömättömyys, väsymys, vuodot, turvotukset. Se nyt vaan on niin, että koirista tulee lääkärikuluja ja sitä varten on oltava rahaa aina säästössä. Muu on vastuuttomuutta.

2. huolestunut says:

Oma koirani nuolee peräpäätään, ei juo eikä syö, nukkuu päivät ja yöt, ja peräpäästä vuotaa nestettä.. vatsan seutu on myös turvonnut (ei voi johtua lihavuudesta kun ei syö) tietääkö kukaan mikä on kyseessä? Ei ehkä kuulu tähän osioon mutta.. tätä on nyt jatkunut pari päivää 🙁

3. Vanha puu says:

Meidän Taika sheltiltä leikattiin 5.4. kohtu tulehduksen vuoksi. Nyt siitä asti Taikan pissan pidätyskyky on huono tai lähes olematon. Huomaan kun hän makaa jossain ja nousee housukarvat jommalta kummalta kankulta ovat märät ja paikka missä makasi samoin. Onko odotettavissa että pidätyskyky paranee, kun koira muutenkin paranee. Onko ainoa vaihtoehto lääkitys? Vastatkaa joku kiitos!

4. miina says:

Minkä verran kohdunpoisto ja muut tutkimukset maksaa noin?

5. Rapsukka says:

Meillä on Tiibetinterrieti/Coton de Tulear -narttu ja hänen pentunsa. Pennun isä Coton de Tulear. Emolla on ollut yksi antibioottikuuri tammikuussa 2012. Eläinlääkäri luokitteli sen oireiden perusteella virtsatietulehdukseksi. Oireet katosivat. Nyt kulunut kuukausi ja taas tuntuu että nuolee useimmin kuin aikaisemmin ja vähän kirkerää hajuakin on. Ruokahaluttomuus huolettaa. Samoin nyt pennunkin, 1/2 vuotiaan ruokahalu on mennyt. Ovat syöneet viikon ajan hyvin nirsosti. Ei juuri mitään muuta kuin lehmän nahka luita.