Koiran kipu

Koiran kipu jää usein huomaamatta. Koiran kipu, joka liittyy sisäelimiin tai niveliin, voi olla vaikea huomata muusta kuin koiran muuttuneena käytöksenä. Kivusta kärsivän koiran aggressiokynnys voi alentua, se saattaa olla alakuloisen oloinen, ruokahaluton, läähättää tavallista enemmän tai vetäytyä omiin oloihinsa.

Koiran kipu vähentää koiran elämänlaatua.

Koiran kipu on hoidettavissa

Koiran kipu tulisi aina hoitaa, vaikka koira ei kipuaan ääneen valittaisikaan. Joskus on parempi antaa lääkettä varmuuden vuoksi kuin jättää koiran kipu hoitamatta. Esimerkiksi nivelrikkoisen koiran mahdollista kipua voi tutkia antamalla sille kipulääkekuurin ja vertaamalla koiran käytöstä lääkkeiden kanssa ja ilman. Jos koira on pirteämpi ja liikkuu enemmän saadessaan kipulääkkeitä, voidaan melkoisella varmuudella olettaa, että sillä on kipuja ilman lääkitystä. Tällöin lääkitystä tulee tietysti jatkaa.

Koiran kipu: Lääkityksellä koiran kipua voidaan merkittävästi vähentää.

Eläinlääkäreiden asenteet koiran kipuun ja kivunhoitoon voivat vaihdella. Joskus koiran kipu arvioidaan niin pieneksi tai lyhytkestoiseksi, että sitä ei lääkärin mielestä kannata lääkitä. Eläin ei ikävä kyllä pysty valittamaan päätöksestä, mutta sen omistaja voi hyvin kysyä vastaanotolla kivunlievityksestä, jos lääkäri ei siitä mainitse. Esimerkiksi rajun korvatulehduksen korvaansa saanut koira paranee kyllä pelkillä antibioottitipoillakin, mutta sen tuskaisaa oloa lievittäisi kipulääke.

Koiran kipu: Vakavaan korvatulehdukseen liittyvä kipu lievittyy nopeasti kipulääkkeellä.

Koiran kipu: Lääkitysvaihtoehtoja on runsaasti

Koiran kipuun sopivista lääkkeistä tulee aina kysyä eläinlääkäriltä. Koira on paljon ihmistä herkempi tulehduskipulääkkeiden haittavaikutuksille, joten sille ei kannata antaa omin päin ihmisten lääkkeitä. Esimerkiksi ibuprofeeni aiheuttaa koiralle vaarallisen sisäisen verenvuodon lyhyemmässä ajassa ja pienemmällä annostuksella kuin ihmisille.

Koirille on olemassa omat tulehduskipulääkkeensä, joiden annostelua säädetään pitkään käytettäessä niin, että koira pärjää pienimmällä mahdollisella annoksella. Näitä ovat esimerkiksi karprofeiinia ja meloksikaamia sisältävät koiran kipulääkkeet.

Nivelrikkokivun tukihoitoon käytetään ravintolisiä (Seraquin ym.), joissa on koiran nivelrustoa suojaavia ainesosia (mm. glukosamiinia, kondroitiinisulfaattia). Ravintolisät eivät suoraan vaikuta kivun tuntemiseen, mutta ne edistävät sairaan kudoksen eheytymistä. Esimerkiksi nivelrikossa ravintolisät edistävät rustokudoksen uusiutumista, suojaavat niveltä rustoa tuhoavilta entsyymeiltä ja vaikuttavat nivelnesteen laatuun ja viskositeettiin. Tämän seurauksena kivun määrä vähenee ja usein nivelrikkoon määrätyn tulehduskipulääkkeen annosta voidaan jopa pienentää.

Koiran kipu: Lonkkavikaan ja nivelrikkoon liittyvä kipu on jatkuvaa ja se heikentää merkittävästi koiran elämänlaatua. Nivelrikkoisen koiran kipuun on olemassa tehokkaita lääkitysvaihtoehtoja.

Koiran kipu: Vaihtoehtolääkintä

Vaihtoehtolääkintä tarkoittaa sellaisia rohdoksia, joita ei ole tutkittu lääkkeiltä vaadituilla tavoin. Näitä ovat esimerkiksi homeopaattiset lääkkeet ja erilaiset kasvivalmisteet. Homeopaattisten ja kasvivalmisteiden käyttöön koirilla tulisi suhtautua suurella varovaisuudella, sillä puutteellisesti testattuina ne sisältävät esimerkiksi maksa- tai munuaisvaurion vaaran. Koiran elimistö on monelle aineelle herkempi kuin ihmisen, mikä tulisi muistaa ennen omatoimisia rohdos- tai lisäravinnekokeiluja.

Koiran kipu: Liikunta ja tukihoidot

Jotkut eläinlääkärit saattavat suositella kivunlievitykseen vaihtoehtoisia hoitomuotoja kuten akupunktiota. Niillä ei saa yrittää korvata lääkitystä, jos koiran kipu on voimakasta, mutta niitä voi käyttää tukihoitona toipilaalle tai lääkitystä pienennettäessä.

Liikunta ja hyvä lihaskunto on tärkeää myös sairastavalle tai vanhenevalle koiralle, ja auttaa osaltaan koiran kipujen torjunnassa, mutta pitkät, rankat lenkit, vetoharrastukset, pyöräily ja muu rasittava liikunta pitää jossain vaiheessa jättää nuoremmille ja terveemmille.

Nivelrikkopotilaan ja ikääntyvän koiran kohdalla omistaja voi joutua muuttamaan ulkoilurutiinejaan, jotta koiralle ei tulisi kerralla liian suurta rasitusta. Lisäksi nivelrikkoisen koiran painoon on kiinnitettävä huomiota, koska ylipaino rasittaa turhaan niveliä entisestään. Painonhallinta ja hoitoa tukeva ravinto ovat osa nivelrikkoisen koiran hoitosuunnitelmaa.

Pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Sari Haikola, Eläinlääkäriasema Akuutti, Oulu

3 Vastatut Koiran kipu

1. tttrt says:

rreteteeeeeet trrrrrrt r5465r5 grt

2. leena mattsson says:

Koiralleni määrättiin dolagis mg 50 tablettia,mihin.aikaa on jo kulunut, en muista itse

3. leena mattsson says:

mihin koirien lääke MUS00 on tarkoitettu