Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta voi ilmetä monin eri tavoin. Oireita voivat olla esimerkiksi koiran väsyminen tai lihominen, iho-oireet tai  toistuvat korvatulehdukset. Oireiden monimuotoisuuden vuoksi sitä ei kuitenkaan ole helppo diagnosoida. Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta on hoidettavissa tehokkaasti lääkityksellä.

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta: cockerspanieleilla esiintyy tavallista yleisemmin hypotyreoosia.

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi on hoidettavissa oleva sisäerityssairaus. Sen diagnosointi voi olla aikaavievää, sillä  oireet ovat moninaiset ja kilpirauhashormonien tasoon vaikuttavat monet tekijät. Pelkkien kilpirauhasarvojen perusteella diagnoosia ei voi tehdä. Eläinlääkäri tarvitsee diagnoosia tehdessään koiran omistajalta mahdollisimman paljon tietoa koiran yleiskunnosta, elämänhistoriasta ja muutoksista sen suorituskyvyssä tai voinnissa.

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta on harvinaista nuorilla koirilla. Tyypillisesti vajaatoimintaan sairastuu aikuinen keskikokoinen tai suuri koira. Sairaus voi olla olemassa pitkään ennen kuin koira alkaa oirehtia. Taudin alkusyy on tuntematon, mutta perimällä on vaikutusta sairauden kehittymiseen. Tietyt koirarodut ja suvut ovat muita alttiimpia sairastumaan kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta: oireet

Koiran kilpirauhasen vajaatoimintaan yhdistetyt oireet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: aineenvaihduntaan liittyvät, iho-oireet ja muut oireet. Aineenvaihdunnan heikentymisestä voi seurata lihomista, yleistä väsymystä ja lihasheikkoutta. Koira voi väsyä aiempaa helpommin rasituksessa ja se saattaa palella herkästi. Iho-oireisiin voi kuulua seuraavia: karvapeitteen oheneminen, huonokuntoinen turkki, erilaiset ihotulehdukset, korvatulehdukset, ihon paksuneminen.

Kilpirauhashormonin puute vaikuttaa koiran elimistöön kokonaisvaltaisesti, siksi iho- ja aineenvaihduntaoireiden lisäksi koiralla voi olla myös moninaisia muita oireita kuten vähentynyttä seksuaalista viettiä, hedelmättömyyttä tai silmävaivoja. Koirat oirehtivat yksilöllisesti, joten kahden kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan koiran oireet voivat olla keskenään hyvin erilaiset. Kaikki sairaudelle tyypilliset oireet voivat myös olla oireita jostain muusta sairaudesta, joten huolellinen diagnosointi on tärkeää.

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta: elämän kestoinen lääkitys

Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta on hoidettavissa, mutta ei parannettavissa. Sairastunut koira tarvitsee loppuikänsä lääkitystä. Tyroksiinihoidolla nostetaan kilpirauhashormonin määrä elimistössä normaaliksi. Lääkkeen annostelu vaatii seurantaa, sillä yliannostus on haitallinen. Liian suuri annostus aiheuttaa kilpirauhashormonin liikatuotannon kaltaisia oireita, jolloin koirasta tulee yliaktiivinen, hermostunut ja se juo normaalia enemmän. Oikealla annostuksella koiran kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät oireet häviävät vähitellen ja koira elää normaalin pituisen koiranelämän.

Eläinlääkäri Nina Menna

5 Vastatut Koiran kilpirauhasen vajaatoiminta

1. Marina says:

Olen huolissani Patterdalenterrieri(paperiton) pojastamme(6,7v) Hän syö päivässä HauHau-makkaraa n.200g vähän välipaloja ja 1kpl dentastig-hampaan puhdistajaa! Rotumääritelmässä säkä 28-38cm, paino 4,5-7,7kg! Sen takia tämä alustus,että osaa hahmottaa koiran kokoa! Meillä koiran säkä on tuossa mitoissa, mutta paino 11kg!!! Syötänkö liikaa? Vai onko kyseessä sairaus! Lihomisen lisäksi hänelläe on tullut etujalan ”kyynerpäähän” valkoinen ”hilseläikkä” ja silmiin sellainen läpinäkyvä harmahtava kalvo! Ilmavaivojakin on ja se haisee pahalle! Maha tuntuu pyöreälle ja kovalle! Ei pääse kunnolla selältäs ylös ja jalat ovat kankeat! Ulkona ollaan ja kävellään n. 1-1,5h/pvä! Sit leikkii toisen koiramme kanssa päivittäin,mutta saattaa lähtee kesken leikin pois rauhoittumaan!

2. Rea says:

Osaisiko joku kertoa, mikä meidän poitsulla on? 4,5v venäjäntoy, karvaa on lähtenyt parin kk.n ajan tosi paljon. Syönyt kotiruokaa sekä omaa kuivaruokaa pennusta asti, kunnes keväällä ”sairasti” nokkosrokon. (eläinlääkärillä käytettiin) Sen jälkeen vain koiran ruoalla, mutta ongelmat tuntuivat alkavan siitä. Patteja ilmestyi silloin tällöin ja el.lääk suosituksesta vaihdettiin vehnätön ruoka, mutta edelleen karvaa lähtee ja turkki todella ohkainen, muutoin kiiltävä eikä muita oireita ole ilmaantunut, poika yhtä pirteä oma itsensä kuin aina ennenkin. Kovasti vaivaa vain tuo karvanlähtö, koska aiemmin ei tälläistä ole ollut.

3. Raili says:

Meidän 4-vuotiaalta lagotolta (Urpo) löytyi vihdoin kilpirauhasen vajaatoiminta. Lenevätkö olleet ensioireita, kun silmät rähmivät ja tulehtuivat pariin kertaan aiemmin ja myös viluherkkyyttä havaittiin jo aiemmin. Paino oli noususuunnassa vaikka pienennettiin ruoka-annoksia niin, että Urpolla oli aina nälkäinen. Viimeksi ilmestyivät sitten kutiavat vereslihalla olevat ”patit” ympäri kehoa. Urpo on ollut hyvinkin rauhallinen ”peräkammaripoika” vaikka naapurin Mantalla on juoksu parasta aikaa. Saa nähdä kuinka käy lääkityksen jälkeen!

4. Pyreneittenmastiffini iho says:

Hei,

meillä on 7kk ikäinen pystiffi, jolla on ollut iho-oireita koko kesän. Strongholdit laitettu 2 kertaa, pesuja tehty ja AB-kuureja ollut monta. Viimeks kun käytiin lääkärissä, niin rupikohdissa kasvoi bakteeria ja jokunen hiiva, taas ABeetä. Pieniä rupia taas kuitenkin ympäri selkää ja kutiaakin välillä. Kilpirauhaskoe otettu, ja tulos oli muistaakseni 1,3 tai 0,3. Eikä siis vikaa. Haluan kuitenkin tietää, mikä on se raja kun on jotain vikaa? Koiraani syötän raakaruoalla. Kiitos vastauksesta.

• Petri says:

Sinun kannattaa tutkituttaa nuori koirasi ihotauteihin perehtyneellä eläinlääkärillä. Lue koiran ruoka-aineallergia ja koiran atopia artikkelit. Näissä kerrotaan laajemmin ihon sairauksista. Kerroit syöttäväsi koirallesi raakaravintoa, tämä ruokavalio saattaa sisältää koiraasi allergisoivia ainesosia. Suuri osa ihosairauksista liittyy allergioihin ja atopiaan. Kilpirauhaskokeita on useita ja esittämäsi luvut sellaisenaan ei anna mahdollisuutta tulkintaan. Eläinlääkärisi varmaankin kävi kokeen tulokset kanssasi läpi.