Koiran hot spot eli kostea ihotulehdus

Koiran hot spot on koirilla melko yleinen, äkillisesti ilmenevä pinnallinen kostea ihotulehdus joka voi olla erittäin kivulias. Tavallisimmin ihotulehdusalue muodostuu pään, kaulan, lantion tai lonkan alueelle. Koiran hot spot tunnetaan myös nimillä koiran akuutti kostea dermatiitti tai pyotraumaattinen dermatiitti.

Labradorinnoutajilla todetaan kosteita ihotulehduksia muita koirarotuja useammin.

Hot spot on punoittava, kostea ja usein terävärajainen tulehdusalue koiran iholla. Tulehdusalue voi olla karvaton tai karvapeitteeseen on tarttunut kuivunutta märkäeritettä. Tulehdusalueen koko on läpimitaltaan 3-20 cm ja se voi laajentua huomattavasti jopa tunneissa. Tulehtuneen ihoalueen läheisyydessä voi olla pienempiä, ns satelliittimuutoksia jotka kertovat tulehduksen leviämisestä.

Koiran hot spot: tyypillinen potilas

Tyypillinen potilas on nuori koira, jolla on tuuhea turkki ja aluskarva. Hot spoteja saavat helposti isot koirat, kuten labradorinnoutaja, kultainen noutaja, berninpaimenkoira, saksanpaimenkoira, rottweiler ja bernhardinkoira. Eräässä tutkimuksessa puolella sairastuneista koirista oli lyhyt, ja puolella pitkä turkki.

On päätelty, että tuuhean turkin alla on lämmintä, ja kuivuminen pitkittynyttä kastumisen jälkeen, mikä luo hyvät olosuhteet bakteerien lisääntymiselle. Tavallisimmin hot spoteja nähdään lämpiminä ja kosteina vuodenaikoina, mutta ruotsalaisessa tutkimuksessa tapauksia esiintyi tasaisesti ympäri vuoden.

Koiran hot spot: taustasyyt

Hot spot johtuu paikallisesta ärsytyksestä, kutinasta tai kivusta, joka johtaa raapimiseen, pureskeluun tai nuolemiseen. Ihon suojakerros vaurioituu ja bakteerit pääsevät lisääntymään iholla. Ihomuutos on siis koiran itsensä aiheuttama mutta yleensä taustalta löytyy jokin kutinaa tai kipua aiheuttava tekijä.

Iholoiset ovat tavallinen syy kutinaan. Kirput ja niiden aiheuttama kirppuallergia ovat maailmanlaajuisesti tavallisimpia syitä hot spotien syntyyn, mutta ne eivät ole ongelma Suomessa. Täit sen sijaan ovat tavallisia erityisesti kylmään vuodenaikaan. Täit viihtyvät korvien takana, ja saattavat johtaa hot spotin syntyyn pään alueella tai lantion seudulla. Kapitartunta aiheuttaa erittäin voimakasta kutinaa erityisesti korvalehtiin ja raajoihin. Punkkien aiheuttama kutina on yleensä vähäistä, mutta paikallinen ärsytys voi johtaa hot spotin syntyyn. Punkkeja tavataan useimmiten koiran etuosissa ja pään alueella.

Vierasesine ihossa tai korvassa voi aiheuttaa paikallista ärsytystä, samaten paikallisesti annosteltavat lääkkeet herkistyneelle yksilölle. Korvatulehduksesta seuraa usein korvan ja korvan taustan raapimista, joten korvat on syytä tarkistaa aina jos hot spoteja esiintyy pään alueella. Peräpäässä taas anaalirauhastulehdus tai  –tukkeuma voi olla ihotulehduksen aiheuttajana.

Allergiat altistavat ihotulehduksille, myös hot spoteille. Allergisen koiran ihon suojakerros on puutteellinen ja mikrobit pääsevät helposti lisääntymään iholla. Kutina on monesti pitkittynyttä, ja johtaa jatkuvaan nuolemiseen ja raapimiseen.

Myös muut kuin ihosairaudet voivat johtaa ihon vaurioitumiseen koiralla. Luusto- tai nivelkipu voi johtaa kipukohdan nuolemiseen ja pureskeluun, vaikka ontumaa ei aina olisikaan havaittu. Toistuva koiran hot spot esimerkiksi lonkan kohdalla voi olla merkki nivelkivusta.

Karvojen ajelu tai trimmaus voi johtaa ihon suojakerroksen vaurioitumiseen ja hot spotin syntyyn. Ruotsalaisessa tutkimuksessa noin 15 prosentilla sairastuneista koirista ei löydetty minkäänlaista syytä, vaan arveltiin tuuhean turkin alla pitkittyneen kosteuden altistaneen tulehdukselle.

Koiran hot spot: diagnoosi

Nopea taudinkulku ja tyypillinen vaurion ulkonäkö riittävät yleensä diagnoosin asettamiseksi. Usein tarkistetaan löytyykö koiralta iholoisia tai muuta selkeää syytä hot spotin syntyyn. Jos tulehdukset ovat toistuvia, on erityisen tärkeää etsiä taustalla piilevä altistava tekijä.

Täitartunnan aiheuttaman kutinan seurauksena on tälle koiralle kehittynyt hot spot.

Koiran hot spot: tulehdusalueen hoitaminen

Hoidossa tärkeää on turkin ajelu tulehtuneelta ihoalueelta ja sen ympäriltä. Tulehtunut iho pääsee tuulettumaan ja alueen saa helpommin puhdistettua. Joskus vaurion laajuus selviää vasta kun karvat on ajeltu, sillä tuuhean turkin alta voi olla vaikeaa erottaa muuttunut iho terveestä. Koiran hot spot voi olla erittäin kivulias tai arassa paikassa, joten monesti ajelu onnistuu vasta rauhoituksen avulla.

Hot spot on erittäin nopeasti kehittyvä märkivä kivulias ihotulehdus. Kuva: Babette Taugbol DVM.

Hoito aloitetaan karvojen ajelulla tulehdusalueelta sekä ihonpuhdistuksella. Kuva: Babette Taugbol DVM.

Tulehtunut iho puhdistetaan kirvelemättömällä puhdisteella, esimerkiksi laimealla jodi- tai klooriheksidiinipitoisella liuoksella. Jos puhdistaminen ei onnistu kivun vuoksi, voi käyttää vaurion pintaan suihkutettavia valmisteita. Pinnallisen, pienen tulehduksen voi hoitaa pelkästään puhdistamalla ja desinfioimalla. Antibakteerinen lääkesampoo on monelle hyvä vaihtoehto. Joillekin toimivat kutinaa vähentävät tai viilentävät valmisteet. Rasvaisia voiteita ei ole hyvä käyttää, vaan mieluummin nestemäisiä esimerkiksi suihkutettavia valmisteita tai geeliä.

Koiraa estetään vaurioittamasta ihoa enempää joko kaulurin, paidan tai takatassuun laitettavan sukan avulla.

Laaja-alainen tai syvempi hot spot-ihotulehdus hoidetaan antibiooteilla paikallisesti tai suun kautta annosteltuna. Lääkityksen tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kortisonivoiteen tai –geelin on joissakin tutkimuksissa todettu nopeuttavan paranemista. Kortisonitabletteja tarvitaan jos kutina on huomattavaa ja pitkittynyttä. Kipulääkitys on useammin tarpeen.

Hoidossa olennaista on kuitenkin aina etsiä taustasyy hot spotin syntymiselle, erityisesti jos kyse on toistuvasta vaivasta.

Usein hot spot paranee nopeasti kun hoito on aloitettu, mutta on myös vaikeita tapauksia joiden kohdalla hoitoa on muutettava. Eläinlääkäriin on hyvä olla yhteydessä uudelleen jos paraneminen ei edisty toivotulla tavalla.

Koiran hot spot: ennaltaehkäisy

Ennaltaehkäisy on haastavaa, mutta turkin ajelu tai ohentaminen kesä- ja uimakauden ajaksi voi olla avuksi. Ajeltavaksi voi valita sellaiset ihoalueet jotka ovat erityisen alttiita hot spotien synnylle. Jos koira on altis korvatulehduksille, on hyödyllistä puhdistaa korvat säännöllisesti. Punkki- ja kirppukarkotteita suositellaan sellaisilla alueilla joilla niitä esiintyy. Anaalirauhaset voi tyhjentää säännöllisesti jos ne vaivaavat toistuvasti.

Uusi hot spot voi ilmestyä myöhemmin samana kesänä tai vasta seuraavana. Joillekin koirille ei koskaan ilmene uusia hot spot-tulehduksia.

Eläinlääkäri Kirsti Schildt, Vuosaaren eläinklinikka – Vuovet, Helsinki

Kirjallisuus

1. Scott, D. W., Miller, W. H. and Griffin, C. E. (2001) In Small Animal Dermatology, 6th Edn. W. B. Saunders, pp 1104-1105.
  2. Rosenkrantz, W. R. (2009) Pyotraumatic dermatitis (”hot spots”) In Current Veterinary Therapy IX. W. B. Saunders Company, pp 446-449.
  3. Cobb, M. A., Edwards, H. J. and Jagger, T. D. (2005) Topical fucidic acid/ betamethasone-containing gel compared to systemic therapy in the treatment of canine acute moist dermatitis. The Veterinary Journal, 169, pp 276-280.
  4. Holm, B. R., Rest, J. R. and Seewald, W. (2004) A prospective study of the clinical findings, treatment and histopathology of 44 cases of pyotraumatic dermatitis. Veterinary Dermatology, 15, pp 369-376.

5 Vastatut Koiran hot spot eli kostea ihotulehdus

1. anelmas says:

Voiko tämä olla hot spot: Pesin tänään coton de tulearini. Kuivatessani sitä löysin lantion päältä mustan n. 2 cm:n täplän, jota tietenkin ihmettelin. Tutkin sitä hellävaraisesti ja leikasin pois karvaa ja samalla sitä mustaa, mitä siinä oli kiinni. Tämän täplän alta paljastui haavauma, joka on punainen, kuin vereslihalla oleva paikka ja n. 1 cm kokoinen. Putsasin sitä niin hyvin kuin osasin steriileillä siteillä ja kiehutetulla vedellä ja sainkin sen aika hyväksi. Kun on perjantai-ilta, eikä ole elänlääkäriä mailla halmeilla, kysyn, mitä siihen voisi laitaaa? Käykö mikään ihmisen voide, esim. Basibact, joka on haavoihin tarkoitettu?
    Olen aika uusi koiranomistaja, joten tulin tänne apua saamaan. Koiramme on 2,5 vuotias. Viime kesänä kennelin rouva ajoi karvat juuri tuosta paikasta kuin partakoneen terällä, joten voisiko olla siitä jälkimaininkeja vai onko tuo musta jotakin ulkoista, joka on ihon tulehduttanut? Silloin kesällä jouduin käymään eläinlääkärissä ja koirani sai antibioottikuurin. Karva on kasvanut noin 3-4 cm:n pituiseksi.
    Tässä pää vilisee kysymyksiä, kun ei tiedä ja pelkää koiransa kärsivän. Hyvin se antoi kuitenkin sitä puhdistaa, joten siinä yksi hyvä puoli.

2. madmantrue says:

Koirani on 11vuotias uros kiinanpalatsi koira, jolla ongelma sukupuolielimen kanssa. Eli päällisin puolin normaali, mutta jostain syystä siitä lähtee palaneen haju (koira hankaa sitä lattiaa vasten , vingahtelee , ja on muutenkin ahdistunut. Mikä koiralla voisi olla?

3. berninomstaja says:

Koirallani on myös kesä aikaan useita hotspotteja. Sain hyvän ohjeen: eli raakaravinto. 1/3 osaa raakaliaa, 1/3 esim. 4-viljan puuroa ja 1/3 esim. porkkanaraastetta ja loraus ruokaöljyä. Meilläkin vasta aloitettu, mutta aion taatusti kokeilla jos auttaa vaivaan. Ei ole mukavaa koiralle olla lähes koko kesä kauluri kaulassa.

4. Toiset koirat says:

Leviääkö koiran hot spot toisiin koiriin?

Meillä on nyt kolmesti 2 vuoden sisällä ollut toisella koiralla kyseinen ihosairaus ja nyt tulin miettineeksi,että leviääkö se? Meillä on toinen koira ja koirat ovat samoissa tiloissa päivittäin.Jääkö Hot spot vain toisen koiran vaivaksi vai voiko toinenkin joutua kärsimään siitä? Tämän kysyn siksi,että hot spotin hoito tulee kalliiksi eikä ole mukava jos se hinta kaksinkertaistuu….Myös koiraakin ajattelene ;)

• Petri says:

Hot spot ei ole tartunnallinen sairaus vaan se liittyy usein koiran hekkyyteen sairastua pinnalliseen ihotulehdukseen. Herkkyyttä hot spottiin lisää allergiat, atopiat, ulkoloisten puremien nuoleminen ja ennen kaikkea koiran turkin laatu. Paksuturkkisilla koirilla ihon pinnassa oleva kosteus ei pääse haihtumaan ja tämä mahdollistaa bakteereiden ylenmääräisen lisääntymisen ihon pinnalla.

Vastaa tai kommentoi Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa kokemuksiasi artikkelin aiheesta muiden lukijoiden kanssa. Huom! älä kysy eläinlääketieteellisiä lääkitys, diagnosointi tai hoito-ohjeita, koska luotettavien hoito-ohjeiden antaminen vaatii aina lemmikin tutkimista ja diagnoosia. Muista, että kanssakeskustelijoilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Arvostamme kommenttejasi.