Koiran hammaskivi

Koiran hammaskivi huomataan usein koiran pahanhajuisesta hengityksestä lemmikin nukkuessa tai hoitotoimenpiteiden yhteydessä. Jos koiran henki haisee erityisen pahalta, saattaa olla aihetta huoleen.

Koiran hammaskivi on syypää pahanhajuiselle hengitykselle.

Koiran pahanhajuinen hengitys voi olla oire munuaisten, hengityselinten tai maksan toimintahäiriöstä, ihosairaudesta tai suun tapaturmaisesta vahingoittumisesta, kuten vaikka sähköjohdon pureskelun aiheuttamasta vammasta. Useimmiten kuitenkin pahanhajuisen hengityksen syynä on koiran hammaskivi ja sen aiheuttama ientulehdus.

Koiran hammaskivi: Tutkiminen

Koiran hammaskivi on helppo tutkia kotona omalta koiralta. Hammaskiveä muodostuu erityisesti ylähampaiden pinnoille missä se näkyy kellertävän ruskeahkona muodostumana. Tämä on helppo havaita nostamalla koiran huulia hampaiden päältä. Runsaasti esiintyessään hammaskivi voi peittää lähes kokonaan hampaiden pinnan. Jos koirallasi on runsaasti hammaskiveä hampaiden pinnoilla, ota yhteyttä eläinlääkäriin.

Koiran hammaskivi näkyy kellertävänä muodostumana hampaiden pinnalla.

Koiran hammaskivi: Hoito

Runsas koiran hammaskivi ja siitä aiheutunut ientulehdus tulee hoidattaa eläinlääkärillä. Hoitamattomana ientulehdus johtaa hampaiden irtoamiseen ja jopa levittää tulehdusta muualle kehoon.

Koiran hammaskivi aiheuttaa ientulehdusta, josta seuraa ikenien turpoamista ja punoitusta. Edetessään ientulehdus tuhoaa suussa luuta ja pehmytkudosta. Sairauden alkuvaiheessa tulehdus voidaan pysäyttää puhdistuttamalla hampaat eläinlääkärillä, mutta ilman jatkuvia toimenpiteitä hampaiden pinnat keräävät nopeasti uudelleen hammaskiveä ylleen.

Hammaskiven poistoa varten koira joudutaan nukuttamaan. Nukutus on terveelle koiralle vaaraton toimenpide, mutta sydänvikaisten ja ikääntyneiden koirien kohdalla eläinlääkäri arvioi hammaskiven poiston hyödyt suhteessa nukutukseen liittyviin riskeihin.

Koiran hammaskivi: Hammaskivi poistetaan koiralta nukutuksessa.

Koiran hammaskivi: Ehkäisy

Mikäli hampaita ei puhdisteta mekaanisesti, niiden päälle kehittyy plakiksi kutsuttu kalvo. Ajan mittaan kalvo paksuuntuu, kovettuu ja kerää lisää plakkia ympärilleen. Tästä muodostuu pysyvää hammaskiveä hampaan pintaan.  Harjaamalla koiran hampaat päivittäin voi plakin kertymisen ja ientulehdusongelman kehittymisen estää.

Lemmikki tulee totuttaa harjaamiseen hellävaraisesti. Harjaushetki kannattaa yhdistää johonkin mukavaan, kuten herkkuun, josta lemmikki pitää tai vaikka leikkimiseen vesihanan kanssa – omistaja voi valita kissansa tai koiransa yksilöllisistä mieltymyksistä sopivan palkinnon.

Koiran hammaskivi ehkäistään säännöllisellä hampaiden harjauksella.

Harjaamiseen totuttaminen aloitetaan hieromalla lemmikin ienrajaa sormella. Sormeen voi laittaa pienen määrän kissoille tai koirille tarkoitettua suuhygieniageeliä. Älä käytä ihmisten hammastahnaa, sillä se voi ärsyttää eläimen vatsaa. Älä myöskään avaa lemmikin suuta väkisin, vaan keskity hampaiden ulkopintoihin. Kun lemmikki on tottunut siihen, että käsittelet sen suuta, voit harjata hampaat sormen sijaan harjalla. Kaiken kaikkiaan ientulehdus on lemmikin hyvinvointia heikentävä ongelma, joka on helposti ehkäistävissä säännöllisellä hampaiden harjaamisella.

Koiran pahanhajuinen hengitys voi johtua myös vammasta tai sairaudesta

Toinen yleinen syy koiran pahanhajuiselle hengitykselle on vierasesineen jääminen hampaiden väliin tai ikenen alle. Narunpätkä, ruuan osanen tai karva voi jäädä jumiin ja alkaa mädäntyä, aiheuttaen tulehduksen ympäröivään kudokseen. Harvinaisempia syitä pahanhajuiselle hengitykselle ovat diabetes (makean hajuinen hengitys), munuaissairaus (virtsan hajuinen hengitys), maksan ongelmat tai tukos ruuansulatuskanavassa.

Mikäli koiran suuhygieniasta on huolehdittu ja koirasi on muuten terve, pahanhajuinen hengitys voi johtua hitaasta ruuansulatuksesta. Silloin vatsalaukussa ja muissa ruuansulatuskanavan osissa pääsee mätänemään ruokaa, jonka olisi pitänyt jo kulkeutua elimistössä eteenpäin.

Satunnainen paha haju ei aina tarkoita, että koira olisi sairas. Esimerkiksi kala- ja äyriäissäilykkeet saattavat haista ihmisen mielestä epämiellyttävältä, mutta koiran mielestä herkulliselta, ja syötyään voimakkaan hajuista ruokaa koiran suu voi haista tuikealle.

Toisilla koirilla on ikävänä tapana syödä omia tai muiden eläinten ulosteita, ja vaikka tapa ei sinänsä ole vaarallinen, se on lemmikin omistajan kannalta epämiellyttävä.

Kaikissa sellaisissa tapauksissa, joissa on aihetta epäillä sairautta pahan hajun syynä, tulisi lemmikki tutkituttaa eläinlääkärillä.

Eläinlääkäri Jonnariina Pulli, Kannelmäen eläinlääkärit

5 Vastatut Koiran hammaskivi

1. mustavalas says:

Olemme monesti vieneet äitini 4-kiloista koiraa eläinlääkärille, ja edessä on ollut nukutus. Hyvin on sujunut ja ei ole mitään komplikaatioita tullut.

2. Annastiina says:

3. entiiää says:

Minulla on 11vuotias koira jolla epäilen ientulehdusta. Koirallani on vähän hammaskiveä kulmahampaissa ja takahampaissa… voiko noin vanhaa koiraa enään nukuttaa hammaskiven poistoa varten? Joskus vähän yli vuosi sitten vein koirani eläinlääkärille ja ei uskaltanut nukuttaa kun maksan pun-arvo oli niin matala mutta en usko että koirallani on enään sitä vaivaa kun ei juo niin paljon yms.. 🙂

4. Inz says:

Moikka! Koirani on menossa hammaskiven poistoon. Olen kuullut huhuja, että mitä pienempi koira, sen riskimpi on, että herääkö koira enää nukutuksesta? Koirani on kylläkin vasta 4-vuotias keskikokoinen villakoira, joka on muuten terve lukuunottamatta sitä, että sillä on ollut herkkä vatsa koko ikänsä. Olen miettinyt asiaa todella paljon, ja haluaisin lisätietoa, pitääkö tämä väite paikkaansa?

5. ama says:

Hei,

Minulla on 11 vuotias bischon frise joka oli hammaskiven poistossa sekä samalla poistettiin pari hammasta. Kun koira haettiin, se oli vielä kovin tokkurainen. Ihmettelin kun koira käyttäytyi oudosti nukutuksen jälkeen,kunnes tajusin ettei koirana kuule mitään. Nukutuksessa oli mennyt kuulo kokonaan, vaikka koiralla oli erittäin hyvä kuulo ennen sitä. Soitin heti eläinlääkäriin ja kävimme siellä ja sanottiin että onpa outoa ettei ennen oli käynyt tuommoista. Sanottiin vain, että jos kuulo ei palaudu n. 5kk koira jää kuuroksi. Koirallani on vakuutus ja pyysinkin eläinlääkäriltä kirjallista lausuntoa mitä kävi ja mitä tehtiin ja nyt vastaus olikin, että tämä on varsin yleistä että kuulo menee juteltuani kollegoiden kesken. Voiko asialle tehdä jotain? Kuulin myös että 3 vuotias terve koira oli kanssa samassa paikalla hammaskiven poistossa ja sen jälkeen tullut hengitysvaikeuksia ja tämän jälkeen viety toiselle eläinlääkärille ja siellä oltiin jouduttu lopettamaan koira. Voisiko lääkkeissä olla jotain vikaa tai väärä annostus tai kenties hoitovirhe?