Koira autossa

Autossa rauhallisesti matkustavaa koiraa on helppo kuljettaa. Sen kanssa voi ajella harrastuksiin, ottaa koiran mukaan lomareissulle ja tietenkin vaivattomasti suorittaa välttämättömät kuljetukset esimerkiksi eläinlääkäriin.

Koira autossa: Vapaana kuljettavat koirat ovat turvallisuusriski sekä matkustajille että myös koirille itselleen.

Koira autossa: Matkustusturvallisuus

Kuljetettaessa koiraa autossa tulee ensimmäiseksi ottaa huomioon matkustusturvallisuus. Jos koira saa liikkua vapaasti koko matkustustilassa, se voi aiheuttaa turvallisuusriskin jo käytöksellään, saati törmäystilanteessa massallaan.

Koira autossa: Missään tilanteessa koiraa ei saa kuljettaa etupenkillä vapaana tai sylissä, koska koira saattaa aiheuttaa vakavan liikennevaaran häiritessä kuljettajaa.

Varmin ja helpoin tapa kontrolloida koiraa ajon aikana on opettaa se matkustamaan häkissä tai verkon takana auton takatilassa. Myös kytkemällä koira turvavyövaljaista auton turvavöihin voidaan estää sen sinkoutuminen matkustajien niskaan tai ulos ikkunasta törmäyksen sattuessa. Törmäysvaaran vuoksi koiraa ei koskaan saa kiinnittää autossa kaulapannastaan mihinkään!

Koira autossa: Isokokoisten koirien paras kuljetustapa on sijoittaa takakuljetustilaan koiran häkki, joka estää koiran sinkoutumisen autossa.

Koira autossa: Matkustuspahoinvointi pilaa matkustamisen

Koirat saattavat kärsiä matkapahoinvoinnista aivan kuin ihmisetkin. Joskus pahoinvointi liittyy korvissa sijaitsevien tasapainoelinten yliherkkyyteen ja menee iän myötä ohi. Toisinaan matkapahoinvoinnilla on vahva yhteys stressiin ja pelkotiloihin, jolloin on mahdollista päästä siitä eroon harjoittelemalla.

Kun koiraa totutetaan autoiluun ensimmäisiä kertoja, on hyvä tehdä lyhyitä retkiä johonkin mukavaan paikkaan, esimerkiksi lenkkimaastoon lähellä kotia. Näin koiralle jää positiivinen mielikuva autosta. Jos koira on jo syystä tai toisesta oppinut pelkäämään autoa, sitä voi yrittää uudelleenehdollistaa esimerkiksi ruokkimalla sen aina auton luona. Kun koira tulee iloisesti auton viereen syömään, ruokailun voi siirtää autoon sisään, ja kun koira ei pelkää olla autossa, auton voi käynnistää hetkeksi. Tällainen mielikuvan muokkaus vaatii omistajalta kärsivällisyyttä, mutta on turvallinen tapa totuttaa koira myös muista peloista pois.

Mikäli on olemassa pienikin epäilys siitä, että koiran terveydentila tuottaa sille ongelmia autossa matkustaessa, ota yhteyttä eläinlääkäriin. Esimerkiksi korvatulehdus voi tuottaa kipua ja matkapahoinvointia, ja se tulisi tietysti hoitaa joka tapauksessa. On myös mahdollista, että koiralla on jokin tukielinsairaus, joka tekee sille autoon nousemisesta ja auton liikkeiden myötäilemisestä kivuliasta. Vanhat koirat, nivelrikkoa sairastavat ja toipilaat olisikin aina turvallisinta nostaa autoon ja autosta pois.

Koira autossa: Matkustamiseen liittyvä pelko

Koira saattaa pelätä matkustamista niin paljon, että koiran kuljettaminen autossa on mahdotonta tai tai se on vähintääkin vaarallista koiran panikoimisen vuoksi. Näissä tilanteissa on aina hyvä selvittää matkustuspelon taustat ja mahdolliset pelkokäyttäytymistä vahvistavat sairaudentilat eläinlääkärillä.

Jos matkustuspelkoon ei liity sairautta vaan on luonteeltaan opittua hallitsematonta käytöstä, on sekä koiralle että perheenjäsenille parasta, että koira totutetaan vähitellen matkustamiseen. Vaikeissa tapauksissa on syytä kääntyä käytösongelmiin perehtyneeseen eläinlääkärin tai ongelmakoirakouluttajan puoleen.

3 Vastatut Koira autossa

1. T5 says:

Vaikuttaako primperan koiran hedenmöitymiseen jos on syötetty astutuksen aikana.

2. T5 says:

Saako primperan pahoinvointi lääkettä syöttää koiralle joka on menossa astutukseen.

3. lääkitys-avut says:

rauhoittava ATARAX,toimii myös uutena vuotena,ja juurikin oksentelun poistoon tarkoitettu PRIMPERAN ja POSTAFEN (halpoja). käyvät sekä ihmisille että eläimille.