Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus eli FIP

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus eli FIP on vaikea diagnosoida, sen sairautta aiheuttava mekanismi ei ole täysin selvillä ja sairaus on lohduttoman usein kuolemaan johtava tehokkaan hoidon puuttuessa.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus tartuttaa etenkin nuoria kissoja.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: aiheuttajana kissan koronavirus

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus on kissan koronaviruksen aiheuttama. Noin 10–15 prosenttia tartunnan saaneista kissoista jää viruksen kroonisiksi kantajiksi. Viruksen kantaja ei välttämättä ole itse sairas ja joillekin virus aiheuttaa vain lieviä flunssan kaltaisia oireita tai kroonisen ripulin.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus on sitä yleisempää mitä enemmän kissoja asuu taloudessa. Tartunta on erityisen yleistä rotukissojen kasvattajien kissaloissa. Tähän vaikuttaa se, että kissojen välisten kontaktien lisääntyessä tartuntapaine kasvaa. Lisäksi usean kissan talouksissa kissoilla on keskimääräistä ahtaampaa, jolloin kissojen luontainen reviirikäyttäytyminen hankaloituu aiheuttaen osalle kissoista stressiä. Nämä tekijät yhdessä altistavat kissaa virusinfektiolle.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: tarttuminen ja lisääntyminen

Virus leviää kissan ulosteiden ja syljen välityksellä. Kun kissa nuolee tassujaan, siirtyy tassuissa olevia ulosteista peräisin olevia viruksia kissan suolistoon (hiekkalaatikkotartunta). FIP: iin sairastuvat kissat ovat yleensä alle vuoden ikäisiä. Kissanpennut saavat tartunnan noin 4-6 viikon ikäisinä talouksissa, joissa on kissan koronavirusta erittävä kantaja.

Aluksi virukset infektoivat suoliston epiteelisoluja ja tämä huomataan kissan ripulina. Suolistosta virus saattaa siirtyä ja infektoida kissan veren valkosoluja (ns. monosyyttejä ja makrofageja). Tämän oletetaan olevan kriittinen tapahtuma FIP:n kehittymiselle – FIP:iin sairastuneilla kissoilla todetaankin erittäin runsaasti virusta näissä valkosoluissa.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: immuunivälitteinen sairaus

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus on immuunivälitteinen sairaus. Infektoidut valkosolut siirtyvät verisuonistosta verisuonia ympäröiviin kudoksiin. Tästä seuraa paikallinen tyypin II ja III yliherkkyysreaktio. Tämä aiheuttaa verisuonien läpäisevyyden lisääntymistä, paikallisia märkäpesäkkeiden muodostumista ja kudostuhoa. Seurauksena on massiivinen tulehdusreaktio niissä kudoksissa, joissa on runsaasti viruksen valtaamia valkosoluja.

Nämä tulehdusreaktiot johtavat eri elintoimintojen romahtamiseen. Tarttuvan vatsakalvontulehduksen akuutissa vaiheessa kissa menehtyy yleensä joidenkin viikkojen, joskus jopa päivien sisällä.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: Hyvästä hoidosta huolimatta FIP: iin sairastuneet kissat menehtyvät erittäin usein.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus kehittää joko ”kostean” tai ”kuivan” taudin muodon tai jotain niiden väliltä. Kosteassa muodossa vahingoittuneista verisuonista erittyy nestettä vatsaonteloon tai rintakehän sisään. Nesteen kertyminen hankaloittaa kissan hengittämistä.

Kuivassa muodossa vauriot muodostuvat tiettyihin kudoksiin, kuten maksaan, munuaisiin, suolistoon, keskushermostoon ja silmiin. Oireet ovat vielä kosteaa muotoa monimuotoisemmat ja sairaus on vaikea diagnosoida.

On todettu, että tarttumista ja sairastumista jouduttaa perintö- ja ympäristötekijät. Tietyissä kissaroduissa ja linjoissa koronavirus aiheuttaa herkemmin FIP kehittymisen. Stressitekijät kissan ympäristössä samoin kuin traumat ja kissan leikkaustoimenpiteet altistavat FIP kehittymiselle.

Koronavirusinfektio aiheuttaa FIP:n noin kymmenessä prosentissa tartunnoista. Tämän kymmenen prosentin edustajien elimistössä yleensä melko harmiton koronavirus alkaa lisääntyä kantajan valkosoluissa.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: oireet

Tarttuvaan vatsakalvontulehdukseen sairastunut kissa menettää usein ruokahalunsa ja laihtuu. Sen turkin kunto heikkenee ja sen silmät voivat muuttua kellertäviksi. Silmiin saattaa kehittyä uveiitti eli silmän suonikalvon tulehdus.

Kuume on erittäin yleinen oire FIP: iin sairastuneilla kissoilla. Kuume on usein aaltoilevaa ja kuume ei vastaa antibioottihoitoihin.

Kuiva muoto kehittyy yleensä hiukan hitaammin, kun taas kostean FIP:n oireet voivat ilmestyä hyvin lyhyen ajan sisällä. Kuivan muodon oireisiin kuuluu joskus myös neurologisia oireita, tärinää ja haparoivia liikkeitä. Samat oireet voivat kertoa myös muista, mahdollisesti hoidettavissa olevista sairauksista.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: diagnosointi

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus on yleensä se diagnoosi, joka jää jäljelle, kun mikään muu ei täsmää. Sairauden voi varmuudella diagnosoida vasta kissan kuoleman jälkeen tai juuri oikeasta kohdasta otetulla koepalalla. Altistuminen koronavirukselle on helppo testata, mutta koronaviruksen vasta-aineet tai niiden puute eivät vielä kerro, onko kissalla FIP.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: Diagnoosi perustuu muiden sairauksien poissulkemiseen. Verikoe on tärkeä osa diagnosointia.

Laboratoriotutkimuksissa havaitaan FIP kissoilla usein a) anemiaa, b) lymfosyyttinen katoa (valkosoluryhmä), c) totaaliproteiinien nousua,  d) aspartattiaminotransferaasi entsyymin nousua (ASAT -maksaentsyymi), e) bilirubiiniarvon nousua, f) albumiinin laskua, g) globuliinin nousua ja erityisesti h) albumiinin ja globuliinin keskinäisen suhteen lasku alle 0.5. Laboratoriotulosten, kissan oireiden, iän ja taustan  perusteella eläinlääkäri tekee arvionsa siitä, onko kyseessä kissan tarttuva vatsakalvontulehdus.

Altistuneita ja kantajia on moninkertainen määrä suhteessa sairastuneisiin. Jos kyseessä on FIP:n akuutti muoto ja kissan vointi on erittäin huono, eettisin valinta on todennäköisesti eutanasia.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus: hoito

Valitettavasti FIP :iin ei ole parantava hoitoa. Hoitotoimenpiteiden tarkoituksena on hillitä kissan elimistön puolustusreaktiota tai vaikuttaa soluvälitteiseen vasteeseen. Käytettyjä lääkeaineita ovat kortisoni ja interferoni, mutta nämä eivät paranna kissaa sairaudesta vaan ainoastaan mahdollisesti hidastavat taudin etenemistä.

Miten ehkäistä sairauden leviäminen?

Jos taloudessasi oli vain yksi kissa, ja aiempi kissasi menehtyi tarttuvaan vatsakalvontulehdukseen, talouteen ei kannata tuoda uutta kissaa ainakaan kuukauteen. Koronavirus voi selviytyä isäntäeläimen ulkopuolella useita viikkoja. Ennen seuraavan kissan tuloa tulee entisen kissan makuupaikat, ruokakupit ja hiekkalaatikot joko desinfioida huolella tai hävittää ja korvata uusilla.

Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus tarttuu tehokkaasti talouksissa, joissa on useita kissoja.

Taloudessa, jossa on useita kissoja, on tartunnan välttäminen vaikeaa. Kun yksi kissa sairastuu FIP:iin, ovat muut kissat jo saaneet tartunnan. Tartunnan saaminen ei kuitenkaan tarkoita näiden muiden kissojen varmaa sairastumista, mutta jatkossa kissojen olosuhteita parantamalla ja stressiä vähentämällä voidaan jossain määrin vähentää näiden tartunnan saaneiden kissojen riskiä sairastua FIP:iin.

2 Vastatut Kissan tarttuva vatsakalvontulehdus eli FIP

1. q says:

Ei ole rokotetta.

2. Maija49 says:

Ystävättäreni kissa menehtyi äskettäin FIP:n, taloudessa on kaksi muuta kissaa. Näillä ei ole oireita.Hän on ajatellut ottaa kissanpennun. Onko FIB:n rokotetta, jonka voisi hankkia pennulle ennen kuin se siirtyy ystävättäreni kotiin? Menehtynyt kissa oli rodultaan maatiainen. Minulle saa vastata suomenkielellä, en puhu muita kieliä.