Kissan sydänvika – kardiomyopatia

Hypertrofinen kardiomyopatia eli HCM on yleisin kissan sydänvika. Toisin kuin monet muut kissan sairaudet, hypertrofinen kardiomyopatia voi olla pitkään piilevänä, niin että kissa on lähes oireeton, mutta saattaa menehtyä yllättäen.

Kissan sydänvika: Kissoilla sydänvian oireina on laihtuminen, ruokahaluttomuus ja tiheä hengittäminen.

Muut kissan sairaudet, kuten kilpirauhasen liikatoiminta tai korkea verenpaine saattavat aiheuttaa ns. toissijaista (sekundääristä) hypertrofista kardiomyopatiaa, mutta usein sairauden syytä ei voida määrittää.

Kissan sydänvika: Sydänlihaksen paksuuntuminen johtaa vajaatoimintaan

Hypertrofia on latinaa ja tarkoittaa liikakasvua ja kardiomyopatialla puolestaan tarkoitetaan sydänlihaksen sairautta. Hypertrofiselle kardiomyopatialle on tyypillistä, että sydänlihaksen vasemman kammion seinämä paksuuntuu, jolloin vasemman kammion sisätilavuus pienenee ja kissan sydämen toiminta heikkenee.

Veritulppariski liittyy kissan hypertrofiseen kardiomyopatiaan. Aorttaan kulkeutunut veritulppa päätyy aortan haarautumiskohtaan (kissan lantion alueella) ja verenkierron heikkeneminen aiheuttaa kissan takajalkojen tasapainon heikentymistä tai jopa halvaantumisen.

Kissan sydänvika: Oireet

Kissan sydämen vajaatoiminta voi aiheuttaa nesteen kerääntymistä keuhkoihin tai rintaonteloon, jolloin kissan hengittäminen vaikeutuu. Kissoilla on sairauteen liittyen harvemmin yskäoireita. Tarkkaavainen omistaja saattaa laittaa merkille kissan tiheämmän hengityksen ja huonontuneen ruokahalun. Pitkään jatkunut kissan sydänvika voi näkyä eläimen laihtumisena.

Kissan sydänvika: Diagnosointi

Eläinlääkäri tekee kissalle kliinisen yleistutkimuksen, ottaa kissasta verinäytteen, röntgenkuvan ja mittaa mahdollisesti verenpaineen, jotta voidaan sulkea pois kilpirauhasen liikatoiminta, korkea verenpaine ja tarkistaa, onko keuhkoissa nestettä.

Kissan hypertofisen kardiomyopatian diagnostiikka perustuu sydämen ultraäänitutkimukseen, mahdolliseen geenitestitulokseen, kissan oireisiin ja yleistutkimustuloksiin.

Kissan sydänvika: Sairauden taustalla saattaa olla kissan kilpirauhasen liikatoiminta, joka kasvattaa sydämen seinämän paksuutta pienentäen kammioiden tilavuutta.

Kissan sydänvika: Hoito

Hypertrofisen kardiomyopatian hoitoon käytetään oireen mukaisesti kohdennettua lääkitystä, johon saattavat kuulua esimerkiksi nesteenpoistolääke ja erilaiset sydänlääkkeet. Ennusteen asettaminen on vaikeaa ja sairaus etenee hyvin yksilöllisesti.

Hypertrofisen kardiomyopatian on todettu periytyvän kissoilla ja sitä esiintyy tietyillä kissaroduilla enemmän kuin toisilla. Periytyvyydestä, geenitesteistä ja jalostussuosituksista lisää kissajärjestöjen omilta kotisivuilta.

Kissan sydänvika: Muut sydämeen liittyvät kissan sairaudet

Muut sydämen toimintaan liittyvät kissan sairaudet ovat harvinaisempia. Tauriinin puute ruokavaliossa voi aiheuttaa dilatoivaa kardiomyopatiaa, mutta koska hyvälaatuisissa valmisruoissa on nykyisin mukana tauriinia, sairautta esiintyy harvoin.

Kilpirauhasen liikatoiminta ja korkea verenpaine saattavat johtaa toissijaiseen hypertrofiseen kardiomyopatiaan ja näihin sairaudentiloihin on lääkitys, joka useilla kissoilla hidastaa sydänsairauden etenemistä.

Eläinlääkäri Beatrice Cleve, Robans vet

6 Vastatut Kissan sydänvika – kardiomyopatia

1. surusilmä says:

Tuosta tauriinista kyllä puhutaan aivan liian vähän.Jos ja kun se on kuitenkin oleellinen osa kissan sydämmen kehitykselle ja terveydelle. Eläinkaupan ruuissakaan, vaikka puhutaan niiten hyvälaatuisuudesta niin tämä tauriini puuttuu suurimmasta osasta ruokia.Tauriini lisäys niihinkin olisi varmaan ihan paikallaan.

2. surusilmä says:

kisulillani vahva epäilys juuri nyt vajaatoiminnasta. Pitkään kyllä jo väsyneemmän oloinen.Ennen joulua vein sitten el:lle.Todettiin virtsatie tulehdus ja sai antibiootin. Heti tämän kuurin lopuessa huononi kunto oleellisesti ja oli hengitysvaikeutta ja läähätystä,syömättömyys ja juomattomuus.Ja nukkui kaiken aikaa.Röntgenissä varjostumaa rintaontelossa näkyi.sai nesteenpoisto piikin joka jo vrk:n kuluttua vahensi keuhkoissa näkyvää varjostumaa.Nyt sydän /nesteenpoisto lääkitys menossa. Sydämen ultratutkimus nyt ehkä seuraava askel.Yhtenaväisyyttä ”Kissafanin”kokemukseen johon otan osaa. Onkohan tätä enemmänkin että esim joku antibiootti tai muu lääke laukaisee sydän ongelmia???

3. viiru says:

Kissa oksenteli ja laihtui, lääkärin mukaan kaikki kunnossa nyt tänään kissa kuoli ihan kun olis ollut halvaus.

4. Pingback: Suuren sydämen jatkotutkimukset

5. irja says:

v 2013 alussa maastosta talteenotetun 10 mirrin lauman joukossa yksi silloin alle 1v poikakissa jäi meille ja sillä alkoi olla tosi pahoja hengitysvaikeuksia. Monesti näytti siltä että mirri ei selviä seuraavaan aamuun. Kuopion Puijonlaaksossa eläinlääkäriasemalla Sirje salmela diagnosoi mirrilämme tuon sydänlihaksen paksuuntumisen ja siihen tuli lääkitykseksi nesteenpoistotabletti illoin aamuin. Ennuste aluksi oli kuitenkin huoni mutta lääkitys on edelleen tehonnut ja mirri jaksaa riehua, kiipeillä ja leikkiä kuin sillä ei oliskiaan mitään sairauksia. Lääkkeen antaminen on jo rutiinia vaikka mirri ei sitä vapaaehtoisesti otakaan ( mirrin päälle pudotan pyyhkeen ja kietaisen sen siihen jonka jälkeen pieneen vesitilkkaan liuotettu lääke ruiskulla suuhun). Toivotaan, että mirrillä on pitkä eleämä edessään mutta olipa tai ei niin nyt olemme kaikki iloisia mirrin puolesta!

6. Kissafani says:

Kiitos tästä jutusta. Kissani kuoli eilen äkillisesti. Olin sen kanssa aiemmin tällä viikolla eläinlääkärillä, jossa todettiin virtsatietulehdus. Kisu sai hoitoa ja antibiootit myös kotiin mukaan. Eilen siltä yllättäen meni takapää alta. Eläinlääkäriin ei ehditty, kuolema oli aika nopea. Olen aika varma, että kissalla oli juuri tämä vaiva. Se kun on piilevä ja kisu voi vielä alkuviikolla hyvin. Ehkä se olisi elossa ilman virtsatietulehdusta, tai sitten ei. Tämä sivusto on tosi hyödyllinen.