Kissan silmätulehdus – kissan herpesvirus

Kissan herpesvirus on kissojen yleinen tauti

Kissan herpesvirus on erittäin yleinen tartuntatauti kissoilla. Kissan herpesvirus on yleisin kissan silmätulehduksen aiheuttaja. Kissa saa tartunnan silmien ja nenäontelon eritteiden  välityksellä toiselta kissalta tai ihmisen kautta. Ihminen ei tautiin kuitenkaan sairastu, koska kaikilla lajeilla on omat herpesvirukset.

Kissan silmätulehdus: primaari infektio ja oireet

Ensimmäistä tartuntaa kutsutaan primaariksi infektioksi. Tällöin kissa kohtaa ensimmäisen kerran herpesviruksen. Primaariseen infektioon sairastuu tavallisimmin pentukissa. Virustartunnasta sairastumiseen kestää muutamia päiviä ja tauti kestää noin 1 -2 viikkoa.

Herpesvirukset viihtyvät sellaisilla kudospinnoilla, jotka ovat kosketuksissa ilman kanssa. Niinpä kissan herpesvirus aiheuttaa silmätulehduksia ja ylempien hengitysteiden tulehduksia. Nuoren kissanpennun oireina on nuhakuume, johon liittyy kuumetta, väsymystä, ruokahaluttomuutta, yskää ja kissan silmä rähmii runsaasti.

Herpeksen aiheuttama kissan silmätulehdus näkyy silmän sidekalvoilla (vaaleanpunaiset limakalvot silmäluomen alla ja silmäkulmassa). Tulehtunut sidekalvo muuttuu kirkkaan punaiseksi ja näyttää silminnähden ärtyneeltä. Vilkkuluomi silmän sisäkulmassa saattaa turvota. Kyynelnesteen eritys voi heikentyä, mikä entisestään ärsyttää silmää. Tulehdus voi levitä myös silmän sarveiskalvolle eli silmän pintaan ja aiheuttaa sarveiskalvon tulehduksen ja/tai haavauman.

Tämä primaarinen infektio rajoittuu ylempiin hengitysteihin ja silmän sidekalvolle. Useimmat kissat toipuvat tartunnasta lyhyen sairastelun jälkeen itsestään.

Kuva 1: Herpesviruksen aiheuttama kissan silmätulehdus

Kuva 2: Kissan silmätulehdus, silmän muurautuminen umpeen

Lepotila latentti infektio ja viruksen uudelleen aktivoituminen

Ensimmäisen tartunnan eli primaarisen infektion jälkeen virus vetäytyy hermoganglioihin lepotilaan, jolloin taudin sanotaan olevan latentissa vaiheessa. Latentissa vaiheessa kissa on viruksen oireeton kantaja.  Latentin vaiheen aikana kissat eivät eritä virusta ympäristöönsä. Kun kissan vastustuskyky jostain syystä laskee, voi kissan herpesvirus aktivoitua uudelleen ja  aiheuttaa uuden tulehduksen. Vasta aktivoituessaan kissan herpesvirus lisääntyy nopeasti ja kissa levittää virusta ympäristöönsä tehokkaasti eritteidensä välityksellä.

Kissan herpesvirus saattaa aktivoitua toistuvasti osalla kissoista aiheuttaen näille nuhaa ja silmätulehduksia. Toistuva  kissan silmätulehdus voi aiheuttaa kyynelkanavien ahtautumisen tai jopa tukkeutumisen. Tukkeutunut kyynelkanava huomataan kyynelvuotona, joka kastelee silmän sisäkulman ihon karvat.

Stressi on tyypillinen uuden tulehduksen laukaisija. Stressitilat liittyvät muihin sairauksiin, leikkauksiin, synnytykseen tai muutoksiin kissan elinympäristössä.

Kissan silmätulehdus on tutkittava huolellisesti

Kissan silmätulehdus diagnosoidaan huolellisen yleistutkimuksen, oireiden ja silmätutkimuksen tulosten perusteella. Tarvittaessa eläinlääkäri tekee myös laboratoriotutkimuksia.Verikokein (serologia) ja DNA tekniikkaan perustuvilla tutkimuksilla voidaan tunnistaa virustartunnan tuottamat vasta-aineet tai  kissan herpesvirus näytteestä, mutta pelkkä laboratoriotulos ei kuitenkaan kerro sitä, että onko kyseessä aktivoitunut virus, latenttivaiheessa oleva virustartunta tai rokotuksen tuottamista vasta-aineista.  Usein diagnoosiin pääsemiseksi poissuljetaan muut  kissan silmätulehdusta aiheuttavat tekijät.

Kissan silmätulehdusten muita aiheuttajia

Muita kissan silmätulehdusten aiheuttajia ovat bakteereiden aiheuttamat infektiot (etenkin mykoplasma ja klamydia), vierasesineet ja roskat sekä ympäristön ärsyttävät aineet. Jos kissan silmätulehdus esiintyy voimakkaana ainoastaan yhdessä silmässä, on tällöin aiheuttajana todennäköisimmin vierasesine tai kyynelkanavantulehdus.Herpeskin voi kuitenkin olla vain yhdessä silmässä, eikä aina molemmin puolisesti.

Kissan silmätulehdus tulee hoitaa huolellisesti

Kissan silmätulehdus tuottaa runsaasti märkäistä eritettä, joka tulee poistaa keittosuolatipoilla silmästä. Lievät oireet paranevat itsestään viikossa ilman lääkkeitä. Vakavammissa tapauksissa kissan silmätulehdus hoidetaan paikallisesti käytettävällä antibiootilla kuten silmätipoilla tai voiteella. On mahdollista, että kissan silmät liimautuvat tulehduseritteestä kiinni. Silmät tulee puhdistaa keittosuolaliuoksella eritteestä mahdollisimman usein, jotta lääkettä saadaan annosteltua silmiin.  Useimmiten tulehdus rauhoittuu paikallisten antibioottien avulla, vaikka itse virusta ei niillä voi nujertaa.

Kissan herpesvirusta vastaan on olemassa myös rokote. Rokote ei valitettavasti suojaa täysin tartunnalta, mutta voi lieventää oireita ja vähentää uudelleenaktivoitumista eli myöhempiä tulehduksia.

Muita hoitovaihtoehtoja vakavampiin silmätulehduksiin ovat antiviraaliset eli ns. viruslääkkeet, interferoniterapia,  tulehduskipulääkkeiden käyttö tukihoidossa ja uusimpana menetelmänä lysiiniä sisältävän valmisteen käyttö.

Lysiiniä herpesviruksen aiheuttamaan silmätulehdukseen

Eläinlääkärisi saattaa suositella sinulle lysiiniä sisältävää valmistetta kissan silmätulehduksen tukihoitoon, jos hän epäilee herpesvirusta tulehduksen aiheuttajaksi. Tutkimustulokset (Stiles J et al:. Am J Vet Res 63: 99-103,2002; Maggs D.J. & Nasisse M.P : Am. J  Vet Res, 64: 37-42, 2003) ovat osoittaneet lysiinin vähentävän kliinisiä oireita herpesviruksen aiheuttamissa kissan silmätulehdustapauksissa. Lysiinilisän on todettu lieventävän oireita ja vähentävän uusiutumista ja myös vähentävän itse viruseritystä. Lysiiniä suositellaan kissoille, joilla todetaan primaari-infektio. Jos kissan silmätulehdus toistuu usein, suositellaan lysiinivalmisteen käyttöä säännöllisesti. Lysiini kannattaa annostella kissalle suoraan suuhun, eikä ruokaan, jolloin varmistutaan, että kissa varmasti saa tarvitsemansa lysiiniannoksen.

Yhteenveto

Herpesviruksen aiheuttama kissan silmätulehdus on erittäin yleinen kissojen vaiva, joka vakavissa tapauksissa vaatii aina eläinlääkärin hoitoa. Sekä kissan silmätulehdus että mahdollinen hengitysteiden tulehdus vaativat oireenmukaista hoitoa, mutta herpesvirus säilyy silti elimistössä oireiden hävittyä.

Eläinlääkäri Beatrice Cleve, Kannelmäen eläinlääkärit

Silmätarkastuseläinlääkäri Kaisa Wickström, Eläinlääkäriasema Akuutti

One Response to Kissan silmätulehdus – kissan herpesvirus

1. Kissalla herpesvirus, hoitoa says: