Kennelyskä

Koirien herkästi tarttuvaa keuhkoputkentulehdusta kutsutaan kennelyskäksi. Sairauden aiheuttavat eri hengitystievirukset, yleisimmin parainfluenssavirus yhdessä tai ilman Bordetella bronchiseptica bakteeria. Suurin osa tartunnan saaneista koirista sairastuu taudin lievään muotoon, mutta erityisesti pennuilla tauti voi kehittyä keuhkotulehdukseksi, johon liittyy vakavat yleisoireet ja korkea kuume.

Kennelyskä leviää herkästi koirien tiiviissä kontaktissa. Rokota koirasi vuosittain kennelyskää vastaan, jos ulkoilutat koiraasi säännöllisesti koirapuistoissa.

Miten kennelyskä leviää?

Kennelyskä leviää tehokkaasti koirien välillä koirien nuuskiessa toisiaan. Sairauden itämisaika on keskimäärin 4-7 päivää. Tämän herkästi tarttuvan hengitystietulehduksen aiheuttajina ovat useimmiten parainfluenssavirus sekä Bordetella bronchiseptica bakteeri. Myös adenoviruksien ja herpesviruksien on osoitettu olevan tarttuvan keuhkoputkitulehduksen taustalla.

Aluksi hengitysteihin kulkeutuneet virukset vaurioittavat hengitystie-epiteeliä siinä määrin, että elimistön vastustuskyky laskee. Tämän seurauksena Bordetella aiheuttaa henkitorven ja keuhkoputkentulehduksen, jonka akuutti vaihe kestää noin 5 päivää ja sairauteen liittyvä yskä kaksi viikkoa.

Olosuhteilla on suuri merkitys sairastuvuuteen. Vetoisat, kylmät ja kosteat olosuhteet yhdistettynä runsaisiin koirien välisiin kontakteihin kasvattaa tartuntapainetta.

Kennelyskän oireet

Runsas silmä- ja sierainvuoto ja kohtauksellinen yskä ovat tyypilliset kennelyskän oireet. Koiran yskä aiheutuu keuhkoputkentulehduksesta. Yskänkohtauksen aikana koira kakoo limaa keuhkoistaan. Vakavasti sairastuneet koirat menettävät ruokahalun, ovat uupuneita ja kuumeisia. Tällöin keuhkoputkentulehdus on edennyt keuhkokuumeeksi. Nuoret pennut saavat vanhempia koiria herkemmin keuhkokuumeen.

Miten kennelyskä diagnosoidaan?

Diagnoosi perustuu kliinisiin oireisiin ja omistajan kuvaamiin esitietoihin. Yskä on usein manipuloitavissa henkitorvea lievästi puristamalla. Eläinlääkäri voi päätyä ottamaan koiralta verikokeen ja röntgenkuvan rintaontelosta, jos koirasi oireet ovat poikkeuksellisen voimakkaita. Lieväoireisten koirien kohdalla tämä ei ole tarpeen, ellei sairaus ole pitkittynyt.

Miten nopeasti kennelyskä paranee?

Suurimmalla osalla koirista kennelyskä paranee 10-14 vuorokauden kuluessa ilman antibioottihoitoa. Vakavasti sairastuneet kuumeiset koirat, joilla esiintyy runsaasti limaa keuhkoissa ja sierainvuotoa, hoidetaan kuitenkin antibioottikuurilla. Aloitettua antibioottikuuria tulee jatkaa 7 päivää oireiden päättymisen jälkeen ja vähintään 10 päivän ajan. Jatkotutkimuksiin tulee hakeutua, jos koiran kliiniset oireet jatkuvat yli kahden viikon ajan

Antibioottikuurin tehosta kennelyskän hoidossa on olemassa ristiriitaista tietoa ja eläinlääkäri arvioi antibioottihoidon tarpeellisuutta aina tapauskohtaisesti. Doksisykliini ja amoksisilliini-klavulaanihappo ovat komplisoidussa keuhkoputkentulehduksessa käytetyimpiä antibiootteja.

Tärkeimpänä hoito-ohjeena on riittävän levon takaaminen koiralle. Älä siis turhaan rasita kennelyskän kourissa olevaa koiraasi. Oireiden poistuttua on muistettava pitää riittävästi taukoa ennen kuin koiraa taas rasitetaan.

Miten välttää kennelyskä

Vältä koirapuistossa käyntiä, jos alueellanne on kennelyskää. Jos koirasi kuitenkin saa tartunnan, niin vältäthän koirasi ulkoiluttamista yleisillä koirien ulkoilutuspaikoilla.

Kennelyskärokotus tai edes sairastettu kennelyskä ei suojaa koiraa vuotta pidempään sairastumiselta. Riittävä suoja saadaan aikaiseksi ainoastaan vuosittaisilla rokotuksilla.

Kennelyskä on onneksi sairaus, jota vastaan voi suojata koiran rokotuksella.  Riittävän rokotussuojan aikaansaamiseksi koira pitää rokottaa vuosittain kennelyskää vastaan.  Rokottaminen ei kuitenkaan anna täydellistä suojaa kaikille. Tartuntariskistä huolimatta rokotetut koiran sairastuvat rokottamattomia paljon lievemmin. Nuoret koirapuistoissa ja koirien harrastustoiminnoissa mukana olevat koirat on syytä rokottaa vuosittain kennelyskää vastaan. Samoin ikääntyneet toisesta sairaudesta kärsivät koirat on hyvä suojata kennelyskältä.

Keil DJ & Fenwick B: Role of Bordetella bronchiseptica in infectious tracheobronchitis in dogs. J Am Vet Med Assoc 212(2):200-207, 1998.

Buonavoglia C & Martella V: Canine respiratory viruses. Vet Res. 38(2): 355-373, 2007.

Kahn CM: Lung and airway disorders – tracheobronchitis. In: Merck manual for pet health, 2007.

Rajamäki MM: Koirien hengitystiesairauksien mikrobilääkehoidot. Suomen Eläinlääkärilehti 108(7-8):409-413, 2002.

One Response to Kennelyskä

1. Huolestunut says:

Koirani rokotettiin viikko sitten kennelyskää vastaan,ja sen jälkeen koiralla on ollut jotai hengitystie oireita.

Vastaa tai kommentoi Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa kokemuksiasi artikkelin aiheesta muiden lukijoiden kanssa. Huom! älä kysy eläinlääketieteellisiä lääkitys, diagnosointi tai hoito-ohjeita, koska luotettavien hoito-ohjeiden antaminen vaatii aina lemmikin tutkimista ja diagnoosia. Muista, että kanssakeskustelijoilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Arvostamme kommenttejasi.