Akuutti koiran ripuli

Koiran ripuli on yksi yleisimmistä koiraa koettelevista sairauksista. Tavallisesti ripuli- ja oksennustauti paranee kuitenkin itsestään parissa päivässä. Tässä kirjoituksessa keskitytään virus- ja bakteereiden aiheuttamaan akuuttiin suolistotulehduksen diagnosointiin ja hoitoon.

Koiran ripuli voi johtua monesta syystä, kuten sopimattoman ruoan syömisestä (stafylokokkitoksiinien aiheuttama ruokamyrkytys), bakteereiden endotoksiinien tuotannosta suolessa (Clostridium perfringens enteriitti), virusperäisistä tartunnoista (rotavirus, coronavirus, parvovirus), immunologiseen puolustusjärjestelmän häiriöstä, kasvaimista tai sisäelinten kuten maksan ja haiman sairauksista.   Myös stressi voi laukaista koiran ripulin muuttamalla suoliston mikrobien koostumusta ja määriä.

Eläinlääkärin puoleen on syytä kääntyä, jos koiran ripuli on poikkeuksellisen ankaraa tai jos ripuli jatkuu yli 2 vuorokautta.

Akuutti koiran ripuli: suolistomikrobien merkitys

Koiran suoliston mikrobeilla on tärkeä merkitys suoliston toimivuuteen, suolen seinämän limakalvon toimintoihin, vastustuskyvyn muodostumiseen ja lisäksi ne estävät patogeenisten mikrobien lisääntymisen suolistossa.

Terveen suoliston mikrobikanta on hyvin vakaa ja sen koostumus ei juuri muutu bakteereiden välisen elintilakilpailun ansiosta. Mikrobitasapainon muutokset ovat yleensä tilapäisiä ja liittyvät usein ruokavalion vaihtumiseen, puolustusjärjestelmän järkkymiseen tai antibiootin käyttöön. Maitohappobakteerit ovat tärkeä osa suoliston mikrobistoa ja ne tukevat suoliston tasapainoa hyödyllisillä ominaisuuksillaan.

Akuutti koiran ripuli: oireet

Äkillisesti alkanut vetinen koiran ripuli syntyy suoliston tulehdustilan seurauksena. Virus- tai bakteeriperäisen suolistotulehduksen aiheuttaman limakalvovaurion takia elektrolyyttien kuljetus limakalvon läpi häiriintyy ja juotu neste ei imeydy suolistosta verenkiertoon vaan poistuu ripuliin sekoittuneena elimistöstä. Vakavammissa suolistotulehduksissa uloste on limaista ja siinä voi olla verta. Verinen ripuli johtuu useimmiten suoliston sisäpinnan limakalvon vuotavista verisuonista.

Muita akuutin suolistotulehduksen oireita ovat oksentelu, apatia, kuume (yli 39 astetta), ruokahaluttomuus, kipuiluun liittyvä ääntely ja elimistön kuivumiseen liittyvät oireet.

Akuutti koiran ripuli: tutkiminen

Jos koiran ripuli jatkuu useiden päivien ajan ja koiran yleisvointi heikkenee, tulee koira viedä eläinlääkärille. Aluksi eläinlääkäri arvioi mahdollista ripulin aiheuttajaa yleistutkimuksen löydösten ja esitietojen perusteella. Tärkeitä arviointikriteereitä ovat ulosteen koostumus, onko uloste vetistä, limaista tai veristä tai liittykö sairasteluun kuumeilua. Ulostenäyte saatetaan viljellä epäiltäessä vakavaa bakteeriperäistä suolistotulehdusta tai tutkia sisäloisten varalta.

Perustutkimuksessa koiralta otetaan verikoe, jolla selvitetään tulehdusarvot ja arvioidaan mahdollinen kuivumisaste. Nuorille rokottamattomille koirille tehdään parvovirustesti.  Akuutin koiran ripulin tutkiminen harvoin vaatii röntgen tai ultraäänitutkimuksia, mutta kroonisen ripulin syitä selvitettäessä näitä kuvantamismenetelmiä joudutaan käyttämään diagnoosiin pääsemiseksi.

Koiran ripuli tekee innokkaimmastakin koirasta vaisun

Usein akuutin ripulin varsinainen aiheuttaja jää diagnosoimatta ja koiraa päädytään hoitamaan oireiden mukaisesti

Akuutti koiran ripuli: kotihoito

Jos koira voi ripulista huomatta hyvin ja on pirteä, voidaan ripulia hoitaa kotona muutamien päivien ajan. Aiemmin suositeltiin koiran paastotusta ensimmäisenä ripulipäivänä, mutta tästä on luovuttu ja nykyisin suositellaan rajoitettua ruokintaa.

Rajoitettu ruokinta tukee suoliston limakalvon solujen toimintaa ja energiansaantia. Tavoitteena on tarjota ripulista kärsivälle koiralle hiilihydraattipitoista  vähärasvaista ruokaa hyvin pieninä annoksia jo ensimmäisenä ripulipäivänä. Tarjottavan ruoan määrä on noin 25 % koiran normaalista päivittäisestä energiantarpeesta jaettuna useisiin annoksiin.

Ensimmäisenä ripulipäivänä koiralle tarjotaan hapanmaitotuotteita, raikasta vettä ja pieniä annoksia keitettyä riisiä. Seuraavina kolmena päivänä riisiannoksia suurennetaan ja riisin mukaan sekoitetaan raejuustoa tai tonnikalaa. Tämän jälkeen koira voi siirtyä vähitellen omaan ruokaansa.

Kotihoidon aikana tulee tarkkailla koiran juomista ja varmistaa, että koira ei pääse kuivumaan. Jos koira ripuloi jatkuvasti ja ripuli on kovin vetistä tai koira oksentaa juomansa veden toistuvasti, tulee koira viedä eläinlääkärille, jossa sille annetaan nestettä suonensisäisesti.

Ravintolisien kuten Canikur®, Canikur plus® käyttöä suositellaan koiran suolistohäiriöiden hoitoon. Ravintolisävalmisteet tukevat suoliston omaa bakteerikantaa, sisältävät hyödyllisiä bakteereita ja valmisteen sisältämät kuidut sitovat pinnalleen vahingollisia bakteereita.

Akuutti koiran ripuli: hoitaminen

Eläinlääkärissä koiraa hoidetaan suonensisäisellä nesteytyksellä. Koiralle saatetaan määrätä suolistotulehduksen hoitoon soveltuva antibiootti, jos koiran ripuli on limaista ja sisältää runsaasti verta, koira on kuumeinen ja kärsii yleisoireista.

Koiran ripuli: suonensisäinen nesteytys on tärkeä osa ripuloivan koiran hoitoa.

Antibiooteista on todettu olevan hyötyä pitkään kestäneiden ripuleiden hoidossa. Luultavasti mikrobilääkkeiden teho ja vaikutus liittyy kokonaisbakteerimäärien laskuun ja tiettyjen patogeenisten bakteereiden osuuden pienenemiseen suolistossa. Toisaalta antibioottikuuri muuttaa oman luontaisen mikrobikannan rakennetta jopa kuukausiksi ja varomattomasti määrätyt antibioottikuurit johtavat resistenttien bakteerikantojen kehittymiseen.

Akuutti koiran ripuli: probioottitutkimus koirilla

Antibiooteille vaihtoehtoinen hoitomuoto saattaa olla probioottien eli koirista eristetyn maitohappobakteerikannan käyttäminen koiran ripulin hoitoon. Turvalliseksi luokitetuilla maitohappobakteereilla on terveyttä edistävä ja ripulin kestoa lyhentävä vaikutus.

Etelä-Suomessa sijaitsevilla eläinlääkäriasemilla on vuoden 2011 loppuun asti kestävä tutkimus probioottivalmisteen tehosta koiran ripulin hoidossa. Lue lisää tutkimuksesta ja tutkimukseen mukaan pääsemisestä.

Koiran ripuli: lopuksi

Akuutti koiran ripuli ei ole varsinainen sairaus itsessään vaan ennemminkin prosessi, jolla elimistö pyrkii eroon sairauden aiheuttajista. Jos koira voi ripulista huolimatta hyvin niin usein riittää, että antaa koiran levätä ja huolehtii koiran riittävästä nesteen saamisesta.  Ripulista toipumista voidaan tukea apteekeista ja eläinlääkäriasemilta saatavilla ravintolisillä. Eläinlääkärin puoleen on syytä kääntyä, jos ripuli jatkuu tukihoidosta huolimatta useiden päivien ajan tai koiran kunto heikkenee nopeasti.

Kirjallisuus:

Cave N et al: Dietary approach to gastrointestinal disorders – Acute gastroenteritis. WSAVA Congress, 2010

3 Vastatut Akuutti koiran ripuli

1. nannuska says:

Voiko koiralle antaa ihmisten imodiumia?
    Koirallani ollut nyt pari päivää maha ihan sekaisin(muutan voi hyvin)Mutta ikävä katsoa kun hinkkaa peppua ja ravaa jatkuvasti ulkona.
    Syötetty ollaan nyt riisiä,raejuustoa.

2. Anne says:

Kyllä vaan on hyvä ohje tuo riisi, aikoinaan se vain piti olla vielä tummaa riisiä. Nimittäin jotkut meistä asuvat onnellisesti 85 km lähimmästä apteekista tai eläinlääkäristä, joten rohtoja ei heti saa, mutta riisiä yleensä löytyy kotoa. Mielenkiintoista olisi sen sijaan kuulla, mikä on huomattu parhaaksi hapanmaitotuotteeksi?

3. Eppu says:

Eikö tuo riisin syöttäminen ole hieman vanhanaikaista ja ravintoköyhää? Itse olen havainnut hyväksi konstiksi antaa Hill’sin i/d:tä ja Canicuria. Oireet häviävät yleensä jo päivässä ja jos jatkuvat yli kaksi päivää, niin sitten eläinlääkäriin.

Vastaa tai kommentoi Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa kokemuksiasi artikkelin aiheesta muiden lukijoiden kanssa. Huom! älä kysy eläinlääketieteellisiä lääkitys, diagnosointi tai hoito-ohjeita, koska luotettavien hoito-ohjeiden antaminen vaatii aina lemmikin tutkimista ja diagnoosia. Muista, että kanssakeskustelijoilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Arvostamme kommenttejasi.