Addisonin tauti koiralla

Lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoiminta eli Addisonin tauti on nuorilla ja keski-ikäisillä koirilla esiintyvä suhteellisen harvinainen sairaus. Tauti on nartuilla kaksi kertaa uroksia yleisempää. Tyypillisinä oireina on epämääräisen oksentelu- ja ripulijaksot, ruokahaluttomuus ja väsymys. Lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoiminta voi pahetessaan johtaa Addisonin kriisiin, joka vaatii tehohoitoa eläinsairaalassa.

Addisonin tauti koiralla voi johtaa Addisonin kriisiin, jolloin koira voi mennä jopa shokkiin. Vakavat tapaukset tarvitsevat tehohoitoa toipuakseen.

Addisonin tauti koiralla: taustaa

Lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoiminta voi olla primaarista (ensisijaista) tai sekundaarista (toissijaista).

Primaarinen kuorikerroksen vajaatoiminta kehittyy kun koiran elimistö alkaa tuntemattomasta syystä tuottaa vasta-aineita kuorikerroksen soluja vastaan.  Näiden vasta-aineiden seurauksena lisämunuaisen kuorikerroksen hormoneja tuottavat solut tuhoutuvat vähitellen. Joissakin tapauksissa primaarinen vajaatoiminta voi johtua Cushingin taudin hoitoon käytetystä mitotaanilääkityksestä.

Sekundaarinen vajaatoiminnan syynä on aivolisäkkeestä erittyvän kortikotropiinin (ACTH hormonin) vajaus. Tämän hormonin tehtävänä on kiihdyttää lisämunuaiskuoren hormonien eritystä ja sen puutteesta johtuen elimistölle välttämättömiä hormoneita ei tuoteta riittävästi lisämunuaisen kuorikerroksessa. Tähän ACTH puutokseen voi olla syynä aivolisäkkeen sairaudet tai pitkäaikaisen kortisonilääkityksen nopea keskeyttäminen.

Addisonin tauti koiralla: lisämunuaisen kuorikerroksen erittämät hormonit

Lisämunuaiset sijaitsevat munuaisten etupuolella. Lisämunuainen muodostuu ulommasta kuorikerroksesta, joka tuottaa glukokortikoideja (esim. kortisoli), mineralokortikoideja (esim. aldosteroni) ja lisämunuaisen ytimestä, joka tuottaa adrenaliinia ja noradrenaliinia.

Addisonin tauti koiralla: lisämunuainen näkyy munuaisen etuyläosassa vaaleampana kudoksena.

Kuorikerroksen erittämä glukokortikoidi vaikuttaa elimistön glukoositasapainoon ja säätelyyn ja sen puutos aiheuttaa koirassa oksentelua, syömättömyyttä, huonovointisuutta ja väsymystä.

Mineralokortikoidien (aldosteroni eli suolahormoni) puute heikentää munuaisten kykyä säädellä natriumin ja kaliumin pitoisuutta veressä. Natriumpitoisuus pyrkii laskemaan, kun taas kaliumpitoisuus nousee.

Natriumin vajaus aiheuttaa elimistössä kokonaisnestetilavuuden alenemisen, verenpaineen laskun ja sydämen ja munuaisten toimintakyvyn heikkenemisen. Kaliumin kohonnut pitoisuus puolestaan häiritsee sydämen sähköistä johtumistoimintaa, sydänlihaksen supistumiskykyyn ja voi johtaa kammiovärinään.

Addisonin tauti koiralla: tyyppirodut

Kuorikerroksen vajaatoimintaa todetaan useimmin nuorilla ja keski-ikäisillä koirilla, mutta onneksi sairaus on harvinainen. Tyyppirotuina ovat valkoinen länsiylämaanterrieri, rottweiler, villakoira ja partacollie.

Addisonin tauti koiralla: Vaaleilla länsiylämaanterriereillä on useita muita rotuja suurempi riski sairastua addisonin tautiin. Tämä tauti on kuitenkin harvinainen myös Westillä.

Addisonin tauti koiralla: oireet

Yleensä koiran oireet ovat jo jonkin aikaa kestäneet ennen kuin eläinlääkäriin otetaan yhteyttä. Tavallisimpia oireita ovat tässä vaiheessa koiran heikkous, oksentelu, ripuli, ruokahaluttomuus ja laihtuminen. Sairauden alkuvaiheessa oireita saattaa esiintyä ainoastaan stressitilanteissa tai sairastelun yhteydessä. Merkittävät elektrolyyttitasapainon muutokset (Na/K) voimistavat oireita ja voivat johtaa Addisonin kriisiin, joka on aina hätätapaus.

Addisonin tauti koiralla: diagnosointi

Esitietojen ja yleistutkimuksen aikana saattaa eläinlääkärille herätä epäilys mahdollisesta Addisonin taudista. Verikoetutkimuksessa natriumin alhainen ja kaliumin korkea pitoisuus tukevat epäilystä. Munuaisarvot ovat usein koholla. röntgenkuvassa nähdään usein tavallista pienempi sydän ja onttolaskimon pienentynyt tilavuus ja joissain tapauksissa ruokatorven laajentuma voidaan erottaa.

Diagnoosi varmistetaan tekemällä ACTH – rasituskokeella. Tulos on positiivinen jos koiran peruskortisoliarvo on alhainen ja se ei nouse ACTH hormonin annostelun vaikutuksesta.

Addisonin tauti koiralla: hoitaminen

Hoidon kulmakivet ovat neste- ja elektrolyyttitasapainon korjaus suonensisäisellä nesteytyksellä sekä mineralo- ja glukokortikoidien korvaushoito. Mineralokortikoidien vajaus korvataan fludrokortisonitableteilla (Florinef®). Tämän lääkkeen annosta joudutaan todennäköisesti tulevaisuudessa nostamaan. Glukokortikoidiannostusta (Prednison) pyritään pienentämään mahdollisimman pieneksi kortisonilääkitykseen liittyvien sivuvaikutusten vuoksi. Osa koirista tulee toimeen pelkällä fludrokortisonitableteilla.

Lääkityksen tavoitteena on korvata puuttuvat hormonit, mutta samalla välttää yliannostusta.

Addisonin tauti koiralla: ennuste

Addisonin tauti koiralla on ennusteeltaan erinomaisen hyvä omistajan noudattaessa tarkasti lääkitysohjeita. Hoitotasapainon arvioimiseksi koiran veriarvoja seurataan kahdesti vuodessa otettavilla verikokeilla. Addisonin tautiin sairastuneilla koirilla on muita koiria suurempi riski sairastua myöhemmin sokeritautiin, kilpirauhasen vajaatoimintaan tai muuhun autoimmuunitaustaiseen sairauteen.

Kirjallisuuslähteet:

Creco DS: Hypoadrenocorticism in small animals. Clin Tech Small Anim Pract. 22(1):32-35, 2007.

Klein SC & Peterson ME: Canine hypoadrenocorticism: part I. Can Vet J. 51(1):63-69, 2010.

Klein SC & Peterson ME: Canine hypoadrenocorticism: part II. Can Vet J. 51(2):179-184, 2010.

Lamberg S: Lisämunuaisen kuorikerroksen vajaatoiminta – Addisonin tauti. Eläinlääkäripäivien luentokokoelma, Eläinlääkäripäivät 99, Helsinki 27.–29.10. 1999.

Mooney CT: Addison’s disease(Hypoadrenocorticism) in dogs. EJCAP 17(2):167-171, 2007.

One Response to Addisonin tauti koiralla

1. J.Marttila says:

Tuo teidän kaavakuva lisämunuaisista on väärin. Lisämunuaiset ovat erilliset rauhaset eivätkä ole kiinni munuaisissa niin kuin tuossa kuvassa on piirretty.

Vastaa tai kommentoi Pakolliset kentät on merkitty *

Jaa kokemuksiasi artikkelin aiheesta muiden lukijoiden kanssa. Huom! älä kysy eläinlääketieteellisiä lääkitys, diagnosointi tai hoito-ohjeita, koska luotettavien hoito-ohjeiden antaminen vaatii aina lemmikin tutkimista ja diagnoosia. Muista, että kanssakeskustelijoilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Arvostamme kommenttejasi.